DTM

DTM: Paffett gekroond tot DTM-master 2005!

 paffett_podium


“Niet slecht voor een Brit,” waren de veelzeggende woorden van voormalig DTM-master Mattias Ekström bij het feliciteren van zijn opvolger Gary Paffett. De Zweed nam zijn verlies waardig op en was er als één van de eerste bij om Paffett te feliciteren met het behalen van de titel. In een sensationele finalerace in Hockenheim lukte het Ekström niet meer om zijn negen punten achterstand goed te maken. Paffett daarentegen nam niet genoegen met zomaar een plaats in de punten, maar bleef tot het einde van de race vechten voor het podium. Het lukte hem uiteindelijk Kristensen in te halen, wat hem een derde plaats bezorgde en Mercedes een volledig podium. Schneider won de race, met achter zich de van pole gestarte Green.


Door Pieter de Boer

De race werd vandaag op een volledig nat circuit gestart. Echter was het al voor de race gestopt met regen, wat resulteerde in een opdrogende baan tijdens de race. De race die overigens in twee keer gestart werd. Aan het einde van de eerste formatieronde stond het gehele veld namelijk als een wirwar geparkeerd op het rechte stuk. Het was voor de raceleiding reden genoeg om de race niet van start te laten gaan en opnieuw een formatieronde te laten plaatsvinden. Hierna stond het veld beter in het gareel. De start is een drama voor Green, die net als bij zijn pole op de Lausitzring slecht weg komt. Schneider pakt direct de leiding, voor Kristensen en Green. Wanneer Tomczyk bij het ingaan van de eerste bocht spint lijkt het even een dejavu aan de eerste race, toen het daar ook volledig misging door een ogenschijnlijke onschuldige spin. Iedereen weet echter ditmaal Tomczyk te ontwijken en alleen de Duitser zelf valt ver terug. Ekström, vanaf plaats vijftien gestart, ligt na de start direct al negende.

Voor Ekström is er alles aan gelegen om zich zo snel mogelijk door het veld heen te worstelen, echter blijkt dit een schier onmogelijke opgave. De Zweed bijt zich meermalen kapot aan de Opels van Aiello en Reuter, terwijl hij ook continu in zijn spiegels moet kijken voor mannen achter hem. Hij blijft tot zijn stop dan ook hangen rond de negende plaats. De race lijkt bekeken voor hem, echter dan wordt duidelijk dat Audi nog iets achter de hand heeft. Het team heeft tot laat in de avond gisteren het reglementboek zitten door te spitten en denkt een gaatje in het reglement gevonden te hebben. Het reglement leest namelijk dat een coureur verplicht is twee pitstops te maken, maar zegt niet dat een coureur ook daadwerkelijk twee maal door de pitstraat moet rijden. Daardoor besluit het team twee stops direct achter elkaar aan te doen. Wanneer de eerste bandenwissel is geweest, rijdt Ekström vijf meter vooruit om dan direct de tweede stop te laten volgen. Het blijkt echter niet genoeg. De achterstand die Ekström heeft opgelopen in de eerste helft van de race blijkt te groot om nog daadwerkelijk de zege op te kunnen eisen. Hij komt uiteindelijk nog wel in de punten over de finish, maar wordt direct uit de uitslag geschrapt omdat de raceleiding het niet eens lijkt te zijn met de invulling die het team heeft gegeven aan de twee verplichte stops. Uiteraard zal hier later op de dag nog een uitspraak over komen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet