Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT: Wendlinger/Sharp winnen in Hongarije

fia_gt_boedapest_rennen_start
Start van de race op de Hungaroring

Karl Wendlinger en Ryan Sharp hebben met de K-plus-K-Motorsport-Saleen S7 de vijfde race van het seizoen in het FIA GT-kampioenschap gewonnen. Op de Hungaroring bleef het Oostenrijks-Britse duo ondanks een aanrijding en een uitstapje naast de baan van Wendlinger de beide Vitaphone-Maserati’s van Michael Bartels/Andrea Bertolini en Alex Pier Guidi/Matteo Bobbi voor. Xavier Maassen was samen met Tomas Biagi de best geklasseerde landgenoot. Het duo eindigde met de Luc Alphand-Corvette als vijfde, één plaats voor Mike Hezemans en Anthony Kumpen met de Pekaracing Carsport-Corvette.

Tekst: René de Boer
Foto's: Raymond de Haan/City Challenge


Bij de start van de race pakt Bernoldi vanaf de derde startplaats binnendoor de leiding. Wendlinger behoudt zijn tweede plaats, pole-sitter Alex Müller krijgt vanwege de airrestrictor niet meer vermogen op de weg en zakt terug naar de derde positie. In de vijfde ronde gaat het helemaal mis voor de Duitser: in een nogal optimistische poging, Wendlinger voor de eerste bocht uit te remmen, blokkeren de achterwielen van zijn Maserati, hij komt in aanraking met Bernoldi’s Corvette, spint en neemt Wendlingers Saleen mee het gras in. Wendlinger valt terug naar de achtste plaats, maar kan de race nog voortzetten. Müller stuurt de Maserati de pits in en vanwege een beschadigde koeler als gevolg van het ongeval is de auto met startnummer 2 de eerste uitvaller. “Ja, het was mijn schuld. Ik was te optimistisch”, erkende Müller, zichtbaar teleurgesteld.

fia_gt_boedapest_rennen_wendlinger_actie
Karl Wendlinger/Ryan Sharp winnen ondanks een aanrijding en een excursie door de grindbak

Wendlinger klimt na het incident weer vrij snel op, maar verliest vervolgens weer een aantal plaatsen nadat hij in de 16e ronde van de baan raakt na een aanrijding met Longin. Mike Hezemans komt in ronde 21 als eerste GT1-rijder binnen voor zijn eerste verplichte pitstop. Halverwege de race rijdt de Vitaphone-Maserati van Pier Guidi/Bobbi aan de leiding, gevolgd door de Saleen, waar inmiddels Ryan Sharp achter het stuur zit. Die heeft inmiddels de tweede plaats overgenomen na een spannend gevecht met Bartels in de nummer 1-Maserati. Net na het begin van het tweede uur moet Bartels een keer extra door de pitstraat vanwege een geconstateerde snelheidsovertreding.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet