Belcar

Belcar: Eerste startrij verrassend voor Palttala-van Sande en Menten-Bouvy

In tegenstelling tot de eerdere races in de Belcar was het niet de SRT Chevrolette Corvette van Marc Goossens die de toon aangaf. Het waren de PSI Porsche’s die de boventoon voerden. Markus Palttala was absoluut het snelste. Jos Menten kampte met olie op de ban maar zette de Red Bull Porsche op een goede 2e plaats. De Kuismanen Viper reed de 3e tijd. Voor Marc Goossens en David Hart, de titelaspiranten, was de 4e plaats weggelegd. Lamot-Penders, de koplopers in het Belcar kampioenschap, waren 9e met de GTB Porsche. In de tweede kwalificatie was in de stromende regen niets meer te verbeteren. Het klassement was al vastgesteld aan de hand van de tijden die op de klokken waren gezet in de eerste sessie. Een spannende race wordt zondagmiddag verwacht, het gaat om de titel.

Tekst: Flor Schilte

In de vrije training zaterdagmorgen troefde de Red Bul Porsche de concurrentie af met de snelste tijd. Jos Menten was ruim 1,6 seconde sneller dan de Kuismanen Viper. De hemelsluizen boven het circuit van Zolder zorgden ervoor dat de baan er kletsnat bij lag tijdens de eerste kwalificatie. Markus Palttala zette met de PSI Porsche een snelste tijd neer maar kwam halverwege de sessie naar binnen omdat de motor 130 graden was geweest. Nu moest Leo van Sande zich in de tweede sessie kwalificeren met een rondje zodat er voor hem wel een tijd op de klokken staat. Jos Menten vloog er meteen in en zette op Zolder een tijd van 1:44.252, goed voor de eerste startrij. Menten was niet helemaal tevreden, naarmate de baan droger werd weden de banden minder. In de Bianchibocht spinde de Limburger omdat er olie op de baan lag. Marc Goossens kon nooit de goede afstelling vinden om in de laatste Belcar race de pole voor zich op te eisen.
De Marcos Mantis van Eurotech Racing viel net buiten de top 10. “Ik reed de eerste kwalificatietraining. Het ging wel lekker, ik stond lang als 7e geklasseerd maar uiteindelijk gingen er nog een paar rijders over mijn tijd. Uiteindelijk staan we 11e. De kwalificatie gebeurde op een opdrogende baan. In de Marcos is een nieuwe motor gemonteerd. Op Spa liep de motor kapot door een afgebroken steuntje van de distributie. De auto was goed, we hadden alleen enkele kleine probleempjes waar de monteurs wat aan moeten doen. Na de eerste kwalificatie begon het hevig te stortregenen, geen goed uitgangspunt om zaterdagnamiddag de tijd te kunnen verbeteren. Er viel in de stortbui in de tweede kwalificatie niets te verbeteren, toch bleef de Eurotech Marcos op de baan. “We hebben een technisch probleem. Iedere keer houdt de motor er mee op en we weten niet wat het is. We zijn blijven rijden om na te gaan aan de hand van de data wat het technisch probleem is. Zo blijven rijden is levensgevaarlijk. Als de auto er mee stopt kan er zo een andere deelnemer achterop rijden”, aldus een verontruste Wim Noorman.

Uitslag kwalificatietraining Belcar Masters:
1. Palttala-van Sande, Porsche 996 GT-2 R, 1:43.862
2. Menten-Bouvy, Porsche 997 GT-2 R, op 0.390
3. Kuismanen-Vosse, Chrysler Viper GTS-R, op 0.459
4. Goossens-Hart, Chevrolet corvette C5R, op 1.011
5. Maes-Tanghe, Porsche 996 Biturbo, op 3.753
6. Severich-Steinberg, BMW M3 GTR, op 3.867
7. van Moerkerke-Hillebrand, Stealt B6, op 3.895
8. Wauters-Wauters, Porsche 996 Biturbo, op 5.737
9. Lamot-Penders, Porsche 996 GT3 RS, op 5.870
10. Ceusters-Haane, Porsche 996 GT3 RS, op 6.628
11. Noorman-van Dongen, Marcos Mantis, op 6.809
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet