Supercar Challenge

DSC: Short wint op Assen na flink gevecht met Euser

short1


Martin Short heeft de eerste race van de Dutch Supercar Challenge tijdens de Rizla Racing Day op het TT-circuit van Assen op zijn naam geschreven. De Engelsman pakte de overwinning na veel gevechten met Cor Euser, die naarmate de race vorderde steeds meer bandenproblemen kende en daardoor zijn meerdere moest bekennen in de Engelsman. Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden met de ETEC-Viper op de derde positie. Deze plek behaalde het duo onder andere door een knappe inhaalactie buitenom van Robert de Graaff op de sterk rijdende Peter Versluis. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, voor de Engelsman Michael Donovan. Sjaco Griffioen kwam eigenlijk als tweede over de finish, maar hij kreeg na afloop een tijdstraf van tien seconden omdat hij te snel had gereden in de pitstraat. Griffioen viel hierdoor terug naar de derde positie, waarmee hij dus wel op het podium belandde.

Tekst en foto's: DSC

bovenbalk11

Peter Versluis had een goede start van de race, want hij rukte vanaf de negende startpositie meteen op naar de vierde plek. Ook Philippe Ribbens had een goede start, want hij schoot van de zesde positie meteen door naar de derde positie. Ribbens verschalkte hierbij René Snel, Berry van Elk en Rick Abresch. Ribbens en Versluis kregen het daarna meteen aan de stok met elkaar, waarbij Versluis Ribbens flink onder druk zette. Versluis ging hierdoor al snel voorbij aan de ETEC-Viper, waarbij ook René Snel profiteerde en voorbij stak aan de ETEC-Viper.

Aan Martin Short en Cor Euser ging dit alles voorbij. Zij namen bij de start meteen een voorsprong waarbij Cor Euser Martin Short meteen onder druk zette. Er ontstond een spannend gevecht tussen de koplopers van het kampioenschap, dat Euser al in de tweede ronde in zijn voordeel besliste. Euser had de snelheid er in de beginfase goed inzitten en kon gestaag een paar seconden uitlopen op de Engelsman.

graaff20ribbens1

Achter de koplopers zat het viertal Versluis, Snel, Ribbens en Van Elk ronden lang binnen een seconde van elkaar. Snel kon met zijn Porsche daarbij Versluis inhalen, waarna ook Philippe Ribbens erin slaagde om Versluis in de Ruskenhoek voorbij te steken. Ribbens had de snelheid goed te pakken en kon niet veel later ook voorbij gaan aan René Snel. Snel kon daarna niet meer de snelle rondetijden rijden die hij in het begin van de race liet zien en moest voor de pitstops ook nog zijn meerdere erkennen in Versluis en Berry van Elk.

euser1

Na de pitstops was Martin Short doordat Cor Euser meer resultaatseconden had voorbij gegaan aan Euser, maar dat was niet van lange duur. Euser zette Short meteen nadat Short uit de pitstraat kwam onder druk en kon al snel voorbij gaan aan de Mosler-coureur. In de ronden die volgden kreeg Short meer temperatuur in zijn banden en kon hij meer en meer Euser onder druk zetten. Euser, die na de race aangaf dat zijn banden na de pitstop helemaal op waren, kon Short niet lang meer achter zich houden en moest lijdzaam toezien dat Short de LM600 van Euser voor de Ruskenhoek inhaalde.

donovan1

Short kwam hiermee niet op de eerste plek terecht, want die had Peter Versluis na de pitstops in handen gekregen. Versluis kon lang voor zowel Short en Euser blijven, maar verremde zich in de Ruskenhoek waardoor hij zowel Short als Euser voorbij moest laten. “De race ging echt lekker en ik kon dan ook lang constante rondetijden rijden”, legde Peter Versluis na afloop uit. “Toen Short achter me zat verremde ik me alleen en schoot ik rechtdoor. Hierdoor kon ook Euser mij inhalen. Na deze remactie waren mijn banden helemaal niks meer en kon ik niet meer de tijden rijden die ik daarvoor reed. Echt zonde, maar ik heb genoten van de gevechten!”

Martin Short pakte hierdoor de eerste positie en loopt hierdoor weer een paar punten uit op Cor Euser, die tweede werd, in het kampioenschap. Door zijn bandenproblemen verloor Versluis zijn derde positie aan Robert de Graaff, die wel op zeer knappe wijze voorbij ging aan Versluis. De Graaff pakte de derde positie door namelijk in de Stekkenwal buitenom voorbij te steken aan Versluis. Versluis eindigde uiteindelijk op een vijfde positie, omdat teamgenoot Nicky Pastorelli er in de laatste ronde nog in slaagde om met de Omega V8Star die hij deelt met Danny Werkman bij het uitkomen van de GT-bocht voorbij te gaan aan de Ferrari F430 GT2 van Versluis.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet