Toerwagen Diesel Cup

TDC: Phil Bastiaans en Peter Stox pakken overwinning in Toerwagen Diesel Cup

480_tdc_race2

Phil Bastiaans en Peter Stox hebben hun eerste overwinning in de Toerwagen Diesel Cup tijdens AutoMaxx versus Dutch Power Pack op Circuit Park Zandvoort behaald. Voor Stox van het winnende PS Autosport was de zege extra bijzonder, daar de teambaas eigenhandig de BMW 120d als eerste over de finish bracht. Marcel Nooren en Pim van Riet (eveneens BMW) reden een sterke inhaalrace die pas op de tweede positie een halt toegeroepen werd. De laatste plaats op het ereschavot ging naar Marcel Roeleveld en Bas Baars (Volvo C30).

Tekst en foto: PR

Bij de rollende start kwam het TDC-veld onder aanvoering van het gevierde tweetal van zaterdag, equipe Marc Goossens / Sven Andries, stapvoets op gang. De equipes Van Riet / Nooren, Gaby Uljee / Liesette Braams en Frans Verschuur / Luc Braams hielden hun BMW buiten het gedrang in de eerste bocht. Zij vingen hun wedstrijd namelijk aan vanuit de pitstraat om zodoende hun bandenkeuze zo laat mogelijk konden maken.

De natte, maar opdrogende baan zorgde ervoor dat de voorwielaangedreven auto’s snel hun weg naar voren wisten te banen. Zo rukten Jeroen den Boer (Toyota Auris) en Marcel Roeleveld in de openingsronde in vlug tempo op naar voren. Daarbij wist laatstgenoemde het gevecht in zijn voordeel te beslissen en vervolgens in rap tempo weg te lopen bij zijn achtervolgers. Roeleveld’s voorsprong werd nog groter, toen Den Boer met een probleem terugviel. Bastiaans profiteerde en nam de tweede positie over, om daarna de jacht op Marcel Roeleveld te openen. In een spannend gevecht, met de Tarzanbocht als leidend voorwerp, nam Bastiaans de leiding in de wedstrijd over. Een ronde later herpakte Roeleveld op identieke wijze de koppositie.

Niet de Tarzanbocht, maar de pitstopserie bleek echter de scherprechter in het gevecht om de overwinning. Doordat equipe Roeleveld / Baars in de top vijf van het tussenklassement staat, moest het duo langer stil staan tijdens de verplichte pitstop met rijderwissel. Stox – die het stuur overgenomen had van Bastiaans – pakte zo eenvoudig de leiding. Vervolgens reed hij de tweede helft van de race redelijk onbedreigd naar de zege. “Eén trede hoger”, refereerde Stox naar de tweede positie van een dag eerder. “Ik ben erg blij met Phil. Hij heeft een goede keuze gemaakt door niet voor regenbanden te gaan. Dat heeft ons absoluut de overwinning bezorgd.”

Equipe Marcel Nooren en Pim van Riet reden ondertussen een indrukwekkende inhaalrace, want als laatste gestart kwam het duo uiteindelijk als tweede over de finish. Klassementsaanvoerder Nooren doet daarmee goede zaken voor het kampioenschap. Geholpen door het feit dat zijn grootste rivaal Jeroen den Boer (Toyota Auris) slechts als zevende positie werd geklasseerd. “Ik liet Pim de opwarmronde rijden en hij kwam binnen met de mededeling dat we voor ‘droogweerbanden’ moesten gaan. Daardoor hebben we op het allerlaatste moment de banden verwisseld en moesten we als laatste de race starten. Als je dan naar de tweede plaats weet op te klimmen, helemaal goed! Maar als de race twee rondjes langer had geduurd, hadden we voor de overwinning kunnen gaan.”

Bas Baars en Marcel Roeleveld waren verwikkeld in een spannende strijd om de tweede plaats met equipe Verschuur / Braams en Nooren / Van Riet, maar trok aan het kortste eind en werd als vierde afgevlagd. Door een tijdstraf voor equipe Verschuur / Braams, belandden Baars en Roeleveld echter alsnog op het erepodium. “Ik zat achter Marcel Nooren en kon zijn tempo goed volgen”, verklaarde Baars. “Alleen kwam de auto op het rechte stuk in de noodloop terecht en moest ik op het rechte stuk de hoofdschakelaar overhalen en de motor opnieuw starten. Dat kostte me een hoop tijd. Maar afgezien daarvan reed de auto super en had ik er een goed gevoel bij dat ik Nooren zo goed kon volgen.”

De volgende wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Wijzonol Trophy, 5 en 6 september op Circuit Park Zandvoort.

UITSLAG AUTOMAXX VERSUS DUTCH POWER PACK
Toerwagen Diesel Cup Race 2:
1. Equipe Bastiaans / Stox, 23 ronden in 50 minuten 26,142 (117,846 km/u),
2. Equipe Pim van Riet / Marcel Nooren, op 2,656 seconden,
3. Equipe Marcel Roeleveld / Bas Baars, op 11,453,
4. Equipe Sven Andries / Marc Goossens, op 15,801,
5. Equipe Dennis de Groot / Ronald Morien, op 17,264,
6. Equipe Ruben van Doorn / Paulien Zwart, op 26,353,
7. Jeroen den Boer, op 26,543,
8. Equipe Niels Bouwhuis / Hugo Charles, op 28,236,
9. Equipe Gaby Uljee / Liesette Braams, op 34,842,
10. Equipe Ruud Sluiter / Marcel van Leen, op 54,498,
11. Equipe Arie Dekker / Marcel Dekker, op 55,327,
12. Equipe Van Beek / L’Ortye, op 1:49,387,
13. Equipe Henry van Os / Paul van Splunteren, op 2:04,129,
14. Equipe Frans Verschuur / Luc Braams, op 2:37,450,
15. Equipe Marcel Slaghekke / Marc Oosterman, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Ruud Steenmetz / Rene Steenmetz, op 20 ronden.

Stand na tien van veertien races:
1. Marcel Nooren, 143 punten
2. Jeroen den Boer, 136 punten
3. Equipe Morien / De Groot, 127 punten
4. Pim van Riet, 98 punten
5. Equipe Steenmetz, 81 punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet