DTM

DTM: Reglement voor 2010 vastgesteld, ontwikkeling bevroren

di_resta_paffett
De 2009-auto's (hier de Mercedessen van Di Resta en Spengler) komen volgend jaar ongewijzigd aan de start


De Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB heeft het reglement van de DTM voor 2010 vastgesteld. Belangrijkste kenmerk is dat de ontwikkeling van de auto’s voor volgend jaar wordt bevroren na de komende DTM-race op de Nürburgring (16 augustus). Vooral op het gebied van aërodynamica, wielophanging, motoren, veiligheidscel en rolkooi en de stuurinrichting mag voor volgend jaar geen nieuwe ontwikkeling meer plaatsvinden. Na de race op de Nürburgring zullen de fabrikanten die aan de DTM deelnemen, onderdelen als referentie overhandigen aan de DMSB, die zorgvuldig zullen worden gefotografeerd en gedocumenteerd, om zo als basis te dienen voor technische keuringen.


Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat

In de DTM is er al een aantal jaren sprake van het bevriezen van technische ontwikkeling bij de zogeheten “Jahreswagen”. Dat men nu ook bij de actuele auto’s tot een dergelijke stap besloten heeft, heeft natuurlijk enerzijds te maken met het in de hand houden van de kosten en anderzijds met de mogelijke komst van een nieuw technisch reglement vanaf het seizoen 2011, waarmee de deelname aan de DTM ook voor andere merken interessanter zou kunnen worden. Immers, wanneer een nieuw reglement van kracht wordt, speelt een eventuele voorsprong voor de huidige deelnemers op grond van hun ervaring een minder grote rol. Dat zou het voor andere merken aantrekkelijker maken om in de DTM te stappen.

Komt BMW nu in de DTM?

Het geldt als een publiek geheim dat bij potentiële nieuwe deelnemers vooral aan BMW gedacht wordt. Zeker sinds de fabrikant uit München afgelopen week bekendmaakte, uit de Formule 1 te stappen, worden geruchten over een mogelijke DTM-deelname van het Beierse merk steeds sterker. BMW is ontevreden met de huidige politieke situatie in het WK Toerwagens en vanuit marketingoogpunt zou een deelname aan de DTM voor BMW zinvol zijn. Bovendien werd op de persconferentie in München vorige week niet ontkend dat BMW in de DTM zou kunnen stappen, iets wat eerder altijd wel door BMW werd ontkend. In het officiële persbericht van BMW is ook alleen maar sprake van “het voortzetten van onze activiteiten in de toerwagensport”, zonder dat daarbij het WTCC concreet wordt genoemd. “Mijn tip is dat BMW in de DTM stapt”, verklaarde oud-coureur Manuel Reuter gisteren als expert op de Duitse televisiezender ARD.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet