Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT: Lamborghini GT1 gepresenteerd

480_kox_5929
Peter Kox bij de nieuwe Lamborghini Murciélago LP 670 R-SV

Tijdens de SRO-persconferentie voorafgaand aan de 24 Uur van Spa werd de Lamborghini Murciélago LP 670 R-SV onthuld, waarmee volgend jaar kan worden deelgenomen aan het nieuwe GT1-wereldkampioenschap. De auto is ontwikkeld door Reiter Engineering, het bedrijf van Hans Reiter, dat de afgelopen jaren een ruime ervaring met Lamborghini’s in wedstrijduitvoering heeft opgebouwd. “We kunnen de auto aanbieden voor een bedrag van 480.000 Euro, wat in GT1-termen een bijzonder competitieve prijs is”, aldus Hans Reiter. Onze landgenoot Peter Kox was nauw bij het ontwikkelingsprogramma betrokken. Mogelijk rijdt de Lamborghini nog dit seizoen een race als test.

Tekst: René de Boer
Foto's: Chris Schotanus

De straatversie van de Murciélago werd begin maart op de jaarlijkse Autosalon van Genève gepresenteerd. Dat Reiter Engineering nu al een wedstrijduitvoering gereed heeft, is mede te danken aan de toeschietelijke opstelling van de fabriek. “Men wordt bij Lamborghini steeds enthousiaster”, zegt Peter Kox. De GT1-versie is voorzien van een 6,5 liter V12-motor, die zonder restrictor goed is voor een vermogen van 493 kW/670 pk. Het koppel bedraagt 660 Nm bij 6500 omw./min.

480_interieur_5923
Strak interieur in de Lamborghini Murciélago

Koolstofvezel en strak interieur

“We hebben het gewicht kunnen beperken tot slechts 1150 kilogram, waarmee we heel tevreden zijn”, zegt Hans Reiter. De auto overtuigt door zijn fraaie afwerking: een koetswerk van koolstofvezel en ook volop koolstofvezel in het interieur, dat het strakste is dat we tot nu toe in een GT-racer zagen. “We wilden geen accu’s, zekeringen en andere dingen binnenin, gewoon alles mooi strak en afgewerkt” vertelt Reiter. Verbeteringen zijn ook uitgevoerd aan de ophangingsgeometrie en het remsysteem.

480_reiter_5919
De bijzonder gevormde aërodynamische motorafdekking

53 race-Lambo's gebouwd

Met zijn in totaal 30 medewerkers bouwde Reiter in totaal al 49 GT3-Lamborghini’s en 14 GT1’s. “Je kunt wel zeggen dat ik daar dus een flinke ervaring mee heb”, lacht de Beier. Diverse GT1-auto’s zijn beland bij verzamelaars. Reiter: “Er is een verzamelaar in Japan die er alleen al vier heeft. Zelf heb ik er ook weer een paar teruggekocht voor niet al teveel geld.”

480_reiter_5926
De Lamborghini kan zo in het GT1-wereldkampioenschap van volgend jaar
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet