Diversen

Div: Nieuwe verwikkelingen rondom Nürburgring

Rondom het gigantische nieuwbouwproject “Nürburgring 2009”, dat zo’n 280 miljoen Euro gekost heeft en op 9 juli, de donderdag voor de Duitse Grand Prix, officieel geopend werd, komen er steeds meer schandalen aan het licht. Eerder al moest minister van financiën Deubel van de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz, de grootste aandeelhouder van de Nürburgring GmbH, opstappen vanwege onrechtmatigheden bij de financiering van het miljoenenproject. Nu staat Nürburgring-directeur dr. Walter Kafitz onder kritiek vanwege een discutabele advertentiecampagne. Bovendien moet het openbaar ministerie in Koblenz stoppen met het onderzoek tegen een Duitse journalist, bij wie tijdens een grootscheepse huiszoeking in juni allerlei materiaal in beslag was genomen. De journalist werd verdacht van het naar buiten brengen van interne gegevens over de Nürburgring.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Rondom de opening van de Nürburgring werden er al de nodige vraagtekens gezet bij een advertentie in Duitse media. De reclame voor het nieuwe Nürburgring-attractiepark droeg, vertaald, als motto: “Meld je maandag gewoon ziek”. Voor een onderneming die voor 90 procent in eigendom van de overheid is, is dat op z’n zachtst gezegd, natuurlijk een merkwaardig geheel. “Het is nauwelijks te geloven dat met middelen van de deelstaat door een bedrijf dat eigendom is van de deelstaat en een directeur die door de deelstaatregering is aangesteld, wordt opgeroepen om je gewoon ziek te melden. Dat is een affront tegen alle werkgevers en tegen alle werknemers die elke ochtend vroeg opstaan en naar hun werk gaan. Bovendien is het keihard voor diegenen die graag willen werken, maar geen baan vinden”, aldus het commentaar van de vice-voorzitter van de deelstaatfractie van de christen-democratische CDU, Alexander Licht. Hij roept op tot consequenties tegen Kafitz, die net als de minister-president van Rheinland-Pfalz, Kurt Beck, tot de sociaal-democratische partij SPD behoort.

nurburgring_anzeige_480
De gewraakte Britse advertentie

Voor de goede verstaander meteen duidelijk
Nu is er weer een nieuw schandaal: in het Britse magazine “Car” verscheen in juni een advertentie van de Nürburgring met als kopregel: “Beat the Germans a second time”. Door het management van de Nürburgring werd vorige week in een inderhaast uitgegeven persverklaring nog uitgelegd, dat er daarbij werd verwezen naar de finale van het WK Voetbal in 1966, waarin de Britten op Wembley de Duitsers versloegen, maar het is voor de goede verstaander natuurlijk meteen duidelijk wat er wordt bedoeld. Kort nadat Formule 1-promotor Bernie Ecclestone op z’n zachtst gezegd nogal ongelukkige uitspraken over Hitler deed en er nog andere zaken spelen, lijkt dit een niet erg slimme actie.

Huiszoeking bij journalist

Vervolgens oordeelde het gerechtshof in Koblenz gisteren in een voorlopige voorziening, dat het openbaar ministerie de in beslag genomen documenten van een journalist uit de Eifel niet verder mag onderzoeken. Bij de betreffende journalist, Wilhelm Hahne, de oudere broer van de in de autosport bekende coureurs Hubert en Armin Hahne, werd begin juni een huiszoeking gedaan, waarbij harde schijven, een laptop, een mobiele telefoon, notitieboeken en een camera in beslag werden genomen. De doorgaans zeer goed geïnformeerde Hahne, die de naam van zijn internetsite “Motor Kritik” alle eer aandoet en regelmatig zeer kritische artikelen schrijft, had meerdere malen over het bouwproject op de Nürburgring geschreven. Hij werd ervan verdacht, tijdens een persconferentie een videofilm met zijn mobiele telefoon te hebben opgenomen en deze via het internet openbaar gemaakt te hebben. Zo zou hij bedrijfsgeheimen van de Nürburgring naar buiten hebben gebracht. In werkelijkheid had Hahne de persconferentie voor iedereen zichtbaar met een videocamera gefilmd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet