WTCC

WTCC: BMW-dubbelzege in tweede race Brands Hatch

480_farfus_wint_2717

Net als drie weken geleden op het stratencircuit van Porto wint de Braziliaanse BMW-rijder Augusto Farfus vanaf pole-position de tweede wedstrijd. Het is een perfecte race voor het BMW Team Germany van Charly Lamm, want met zijn tweede plaats completeert de Duitse coureur Jörg Müller de dubbelzege van het Schnitzer-team. De derde positie is voor SEAT-coureur Gabriele Tarquini, die daarmee zijn Franse merkgenoot Yvan Muller in het kampioenschap tot op vijf punten nadert. Slechts één punt daarachter staat na twee derde van het kampioenschap Augusto Farfus, zodat het een spannende slotfase van het seizoen belooft te worden.


Tekst: René de Boer
Foto's: Erik van der Schaaff en FIAWTCC.com


Jaap van Lagen start in de tweede race van Brands Hatch vanuit de pitstraat. Farfus wint de start en pakt de leiding. Jörg Müller schuift dankzij een uitstekende start door naar de tweede plaats, Priaulx en Monteiro rijden naast elkaar in het gevecht om de derde plek.

480_farfus

De BMW-rijder delft het onderspit en valt terug achter Monteiro en Rydell. Alain Menu raakt bij het uitkomen van Paddock Hill Bend de controle over zijn auto kwijt en glijdt aan de binnenkant van de baan, het gras op. In de tweede ronde komt de safety-car in actie, waarbij de reden wat onduidelijk is. Farfus leidt op dat moment voor Müller, Monteiro, Rydell, Priaulx, Tarquini, Huff, Zanardi, D’Aste en Boardman. Tom Coronel is elfde. Menu kan nog wel de pits bereiken en zet na reparatie zijn wedstrijd voort. Voor Norbert Michelisz is ook de tweede race al in de eerste ronde beëindigd: hij parkeert zijn SEAT met een kromme wielophanging in de pitstraat.

In de vierde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Priaulx heeft het lange tijd aan de stok met Tarquini, in de negende ronde vindt de Italiaan een mogelijkheid voor Dingle Dell en haalt de Britse BMW-coureur in. Daarmee rijden er voor het eerst drie SEAT-rjders op de plaatsen drie tot en met vijf.

480_close_tom

In het kamp van de privérijders is er een spannende strijd tussen Tom Boardman en Tom Coronel. De Brit rijdt als eerste privateer op de negende plaats. In de negende ronde gaat Monteiro in de fout: de Portugees verliest twee plaatsen en valt terug naar de zesde plaats. Daarachter rijden Zanardi en Huff, maar de Italiaan wordt door de Brit aangereden en spint van de baan.

In ronde 12 is er een fraai duel tussen Tarquini en Priaulx, waarbij de Italiaan erin slaagt om zijn positie te verdedigen. Er is een paar keer contact tussen de BMW en de SEAT. In de 14e ronde komt Priaulx bij het uitkomen van Druids kort naast de baan terecht, waardoor Huff net achter hem kan aansluiten. Vooraan rijden Farfus en Müller probleemloos hun ronden.

480_boardman_coronel

Een spannende strijd is er ondertussen gaande bij de privérijders met Boardman, Coronel, D’Aste en Porteiro op de plaatsen tien tot en met 13. Uiteindelijk rijdt Farfus de overwinning naar huis, gevolgd door Müller, Tarquini, Rydell, Priaulx, Huff, Monteiro, Muller, Hernandez en Boardman, die daarmee voor het eerst dit seizoen de best geklasseerde privérijder is. Tom Coronel wordt als elfde geklasseerd.

Tevreden met de snelheid
Een onwillige motor zorgde ervoor dat Jaap van Lagen niet in staat was om de sterke kwalificatie om te zetten in een mooi resultaat. De tumultueuze start van de eerste race kwam de Nederlandse coureur met vlag en wimpel door. “Ik lag op de 11e plaats. En dan kom je ineens weer in de buurt van een WK-puntje.” Problemen met de motor zorgden ervoor dat Jaap de missie niet kon volbrengen. “Ik had door kunnen rijden, maar dat is funest voor de motor. Na vijf ronden heb ik de auto naar de pits gebracht.”

In de anderhalf uur tussen de eerste en de tweede wedstrijd leverden de technici van LADA Sport een fantastische prestatie door de LADA 110 WTCC te voorzien van een nieuwe motor. “Eigenlijk kan het niet in 1,5 uur, maar de monteurs kregen het toch voor elkaar. Een super job.”

Jaap startte de tweede race vanuit de pits als allerlaatste, maar kon eenvoudig aansluiten bij de rest van het veld. Na de safety car periode in de eerste ronde toonde Jaap de potentie van de LADA. Rondenlang hield hij Alain Menu, de winnaar van race 1 namens Chevrolet, achter zich en knokte met de BMW-coureurs Franz Engstler en Vito Postiglione. “Het verbaasde me hoe lang ik Menu voor kon blijven. Voor mij en het team echt een teken dat we op de goede weg zijn.”
De duels die Jaap uitvocht leverden prachtige TV-beelden op. Teamgenoot James Thompson in de nieuwe LADA Priora, twee BMW-sedans met Jaap van Lagen op enkele tientallen centimeters erachter. “Erg gaaf om zo mee te kunnen knokken. De veranderingen aan de set-up in combinatie met een ander differentieel en andere stabilisatoren zorgden voor een prima auto.”

Door uitgekiend met de banden om te gaan hield Jaap van Lagen tot aan de finish zijn rubber in goede conditie. Het zorgde ervoor dat de Nederlander in de 14e ronde van positie wisselde met zijn ervaren Engelse teammaat. Zo kwam Jaap van Lagen als 21e aan de finish, opnieuw als snelste LADA-coureur.
De snelste ronde van Jaap, 1:35.864 sec., bleek van gelijk niveau aan de coureurs die strijden om een plaats bij de beste tien. “Ik ben heel tevreden met de snelheid. Eigenlijk verbaasde het me, maar aan de andere kant: we werken hard om de auto sneller te maken. Ik kijk uit naar de LADA Priora die vanaf de volgende race beschikbaar is. Wellicht kunnen we weer een stap vooruit maken.”


480_farfusfinish_2602

480_podium_race2

Uitslag:

1. Augusto Farfus, Bra, BMW 320si, 16 ronden
2. Jörg Müller, Dui, BMW 320si, op 2,061
3. Gabriele Tarquini, Ita, SEAT Leon TDI, op 7,030
4. Rickard Rydell, Zwe, SEAT Leon TDI, op 7,398
5. Andy Priaulx, GBr, BMW 320si, op 7,749
6. Rob Huff, GBr, Chevrolet Cruze, op 8,427
7. Yvan Muller, Fra, SEAT Leon TDI, op 16,651
8. Tiago Monteiro, Por, SEAT Leon TDI, op 17,444
11. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, 19,969

480_persconferentie

Stand na 16 van 24 races:

1. Yvan Muller, 82 punten
2. Gabriele Tarquini, 77
3. Augusto Farfus, 76
4. Rickard Rydell, 55
16. Coronel 5

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet