Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Audi is rap, maar Mercedes wint met ijzersterke Gary Paffett

480_paffet_champagne_7657

Gary Paffett heeft zondagmiddag met overmacht de DTM-race op Zandvoort gewonnen. De voormalige kampioen, dit jaar ook al winnaar van de tweede seizoensmanche, heeft na vier wedstrijden tevens de leiding in het klassement overgenomen van Timo Scheider. Het was de eerste Zandvoortse winst van Mercedes sinds 2005. Destijds won Paffett ook en won hij dat jaar tevens de titel.

Tekst:: Marc Kok
Foto's: Gerrie Hoekstra, Chris Schotanus en Tim Böhme

480_jarvis_paffett_7886

Oliver Jarvis is vandaag de verrassende polesitter. Het is voor het eerst dat een zogenaamde Jahreswagen (een DTM van een jaar oud) de kwalificatie heeft gewonnen. Achter de Audi-man is het Mercedes-duo Gary Paffett en Bruno Spengler dat de aanval zal gaan openen, zo is de verwachting. Wat doet titelverdediger Timo Scheider, die pas vanaf plek 11 mag starten? En hoe zal het zijn bekende teamgenoten als Tom Kristensen (zijn laatste DTM-race op Zandvoort op P10) en meervoudig kampioen Mattias Ekström (startpositie 9) vergaan?

dtm_start

480_dtm_start_4266

Start
Als de rode startlichten gedoofd worden, is Olliver Jarvis prima weg. Hij pakt de kop voor Gary Paffett en Paul di Resta. Spengler is teruggezakt van 3 naar 4 en heeft op P5 de vanaf plek 6 gestarte Premat in zijn nek hijgen. Audi-rijder Mike Rockenfeller baalt. Hij is het slachtoffer bij het gedrang in de eerste ronde. Hij valt terug van plek 4 naar 9. Ralf Schumacher, die tijdens de kwalificatie onthutste met de 19de en laatste startplek, is wel goed onderweg. Hij rukt binnen een rondje op naar de 14de stek.

480_dm_start_gerrie_7805

Paffett pusht en pusht
Na 2 van de 41 te verrijden ronden pusht Gary Paffett reeds hard bij Oliver Jarvis. Hij is sneller en wil zijn tegenstrever rap voorbij. De titelkandidaten hebben wat plekjes goedgemaakt na hun slechte ‘kwalli’. Ekström is 7de, Scheider 8ste. Het is erg close racen vandaag. Jarvis houdt de rijders achter hem op, waardoor er een lange trein ontstaat. Liefst zeven rijders volgen elkaar binnen drie tellen, als de race 6 ronden oud is. Di Resta is ondertussen teruggevallen van 3 naar 5 omdat Spengler en Premat hem zijn gepasseerd. Achter Di Resta zijn het Ekström, Martin Tomczyk, Timo Scheider, Mike Rockenfeller en Tom Kristensen die de toptien vervolmaken.

480_jarvis_paffett_4319

Eerste stops
Spannender kan de strijd om de kop niet zijn. Jarvis staat duidelijk onder druk. Hij gaat erg wijd bij de Arie Luyendijk-bocht, gaat zelfs een klein beetje door het gras en dat is op dat punt nogal gevaarlijk als je met zo’n 200 kilometer per uur langs de vangrail dendert. Na ronde 9 gaan beide leiders tegelijk de pits in voor de eerste van twee verplichte stops. Beide technische teams doen het even knap, want Jarvis weet weer net voor Paffett op de baan te komen. Premat gaat (terwijl Mathias Lauda met problemen langdurig de pit induikt en uitvalt) een rondje later de pit in. Hij is ook snel weg en sluit op zijn beurt nipt achter Paffett aan. Ondertussen is Paffett in de weg gereden door nota bene een Mercedes-genoot en moet hij afhaken bij Audi-man Jarvis.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet