WTCC

WTCC: Chevrolet-dubbelzege op Brands Hatch

480_blijdschap_chevy

Alain Menu scoort op het circuit van Brands Hatch een perfecte hattrick: pole, overwinning en de snelste raceronde. In de 15e race van het seizoen wint de in Oxford wonende Zwitser voor de Brit Rob Huff, die daarmee de dubbelzege voor Chevrolet completeert. Andy Priaulx zet Huff in de slotfase weliswaar zwaar onder druk, maar moet uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats. Tom Coronel leidt lange tijd in het klassement voor privérijders, maar Stefano D’Aste weet onze landgenoot met hulp van Farfus voorbij te komen en wint zo bij de ‘Independents’. Coronel wordt als tiende algemeen en als tweede privatier geklasseerd.


Tekst: René de Boer
Foto's: Erik van der Schaaff

480_start1

480_padoock_hill

In de beste WTCC-traditie biedt deze race weer heel wat spektakel, maar niet altijd in de meest positieve zin van hetr woord. Het gaat al mis bij het uitkomen van Paddock Hill Bend. In de aanloop naar Druids gaat Farfus in de rondte na te zijn aangetikt door Muller. De auto van Porteiro zit ertussen en stijgt bijna een halve meter op, ook diens teamgenoot Postiglione zit klem.

480_schade_race1

Bij het uitkomen van Druids gaat dan Michelisz – met helm van Coronel – in de rondte en kan zijn race niet meer voortzetten. Datzelfde geldt voor regerend wereldkampioen Yvan Muller, die ook in de aanrijding betrokken was.

Safety-car, de eerste

Natuurlijk komt als gevolg van de chaos de safety-car in actie, die het veld bij het ingaan van de tweede ronde zonder problemen oppikt, wat in het WTCC zoals bekend geenszins vanzelfsprekend is… Michelisz en Yvan Muller zijn beide definitief uit de race en zitten teleurgesteld op de vangrail. In de vierde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Huff leidt voor Menu, Priaulx, Tarquini, Rydell, Larini, Monteiro, Jörg Müller, Coronel en D’Aste, maar één ronde later neemt Menu de leiding van zijn merkgenoot over door hem voor Clearways vakkundig uit te remmen.

Safety-car, de tweede

Terwijl Menu vooraan het veld zijn voorsprong vervolgens iets uitbouwt, zet Priaulx Huff meer en meer onder druk in de strijd om de tweede plaats, maar wordt zelf op de huid gezeten door Tarquini, die hem in de zesde ronde in Surtees voorbijsteekt.

480_schade_8544
Foto: FIAWTCC.com

Even later gaat het opnieuw mis: Postiglione rijdt Hernandez aan, Rustad zit er met zijn Volvo midden tussen en wederom is de baan geblokkeerd. Het gevolg: weer een safety-car. De auto van Jaap van Lagen staat inmiddels in de pits, de LADA-monteurs blikken bezorgd onder de motorkap.

Coronel onder druk van D'Aste

In de achtste ronde wordt de race hervat. Tarquini heeft duidelijk de jacht op Huff geopend, maar op het Grand Prix-circuit is de Brit in het voordeel en kan hij iets bij zijn Italiaanse opponent weglopen. Coronel heeft intussen de handen vol aan Stefano D’Aste, waarbij het in het duel niet alleen om de negende plaats, maar vooral ook om de leiding in het klassement voor privérijders gaat. De Italiaan tikt een paar keer tegen de achterbumper van de SEAT van onze landgenoot, die ook aan de rechter voorkant al schade heeft.

Priaulx pakt derde plaats terug

In de elfde ronde haalt James Thompson met de nieuwe LADA Priora de BMW van Sergio Hernandez in, wat voor BMW-marketingmensen ongetwijfeld een vreselijke aanblik moet zijn geweest. Vooraan het veld blijft het Chevrolet-duo van Menu en Huff zonder problemen aan de leiding, terwijl Priaulx weer de derde plaats overneemt van Tarquini. Vervolgens rijdt hij weer snel het gat naar Huff dicht. Jörg Müller is in een fel duel met Monteiro om de zevende plaats verwikkeld.
 
480_coronel_brands

D'Aste met hulp van Farfus langs Coronel

In de 13e ronde schiet Farfus voor Paddock Hill Bend D’Aste voorbij, zodat hij nu als buffer tussen Tom Coronel en de Italiaan rijdt. Die vreugde is echter niet van lange duur, want korte tijd later drukt Farfus onze landgenoot een stukje van de baan en haalt hem in. In één moeite door helpt hij daarmee ook D’Aste een plek naar voren. Prachtig is de strijd tussen Priaulx en Huff om de tweede plaats. Priaulx laat zich links en rechts achter de Chevrolet-rijder zien, maar vindt geen mogelijkheid om hem in te halen.

Chevy-dubbelzege, Coronel tweede privatier

Bij het ingaan van de laatste ronde zet Larini zijn Chevy bij de uitgang van de pitstraat met een overduidelijk technisch defect langs de kant. Eerder is hij al door Monteiro voorbijgestoken. Menu rijdt zonder problemen de overwinning naar huis. Rob Huff maakt de dubbelzege voor Chevrolet compleet. Priaulx wordt derde voor de SEATs van Tarquini en Rydell, Jörg Müller, Tiago Monteiro en Augusto Farfus, die daarmee evenals twee weken geleden in Pau – echter nu zonder stalregie – in de tweede race vanaf de pole mag vertrekken. Tom Coronel komt achter Stefano D’Aste als tiende over de eindstreep. De Italiaan wint daarmee het klassement voor privérijders, waarin Coronel tweede wordt.

480_podium_race1_

Uitslag:

1. Alain Menu, Zwi, Chevrolet Cruze, 16r. in 28:25,945
2. Rob Huff, GBr, Chevrolet Cruze, op 1,051
3. Andy Priaulx, GBr, BMW 320si, op 1,240
4. Gabriele Tarquini, Ita, SEAT Leon TDI, op 2,024
5. Rickard Rydell, Zwe, SEAT Leon TDI, op 2,420
6. Jörg Müller, Dui, BMW 320si, op 5,815
7. Tiago Monteiro, Por, SEAT Leon TDI, op 6,300
8. Augusto Farfus, Bra, BMW 320si, op 8,307
10. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, op 10,884
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet