Formule 1: Ruzie tussen FIA en FOTA zwelt weer aan

De FIA en de FOTA leken onlangs vrede te hebben gesloten toen de teams besloten geen eigen raceklasse op te richten. Nu de onderhandelingen over de nieuwe regels vervolgen blijkt echter dat er nog een flink aantal plooien gladgestreken moeten worden tussen beide organen. De soap / machtsstrijd vervolgde gisteren toen de teams bij een vergadering wegliepen.
Tekst: Daan Jeuken
“Er is een akkoord tussen alle teams die in 2010 aan de Formule 1 zullen deelnemen om de kosten binnen twee jaar terug te brengen naar het peil van 1990”, verklaarde de FIA gisteren. “De acht FOTA-teams waren uitgenodigd om hun verdere voorstellen voor 2010 te bespreken, maar vervolgens liepen ze weg.”
”De FIA brengt de Formule 1 in diskrediet”
“Alle FOTA-teams waren aanwezig bij de meeting van de Sporting Working Group”, reageerde de FOTA. “Tijdens deze bijeenkomst werden de teambazen door Charlie Whiting medegedeeld dat in tegenstelling tot eerdere overeenkomsten de acht FOTA-teams momenteel niet officieel zijn ingeschreven voor 2010 en zo geen stemrecht hebben voor de technische en sportieve reglementen. En dat terwijl de acht FOTA-teams gewoon op de “geaccepteerde” inschrijflijst van het FIA World Motor Sport Council stonden, zoals deze op 24 juni werd gepresenteerd.”
“In het licht van deze claims hebben wij gevraagd om de vergadering uit te stellen, maar dit werd geweigerd, omdat er geen nieuw Concorde Overeenkomst kan worden gesloten voordat er een anonieme goedkeuring is voor de regels van 2010. In het persbericht van 24 juni verklaart de FIA nog dat de regels voor 2010 dezelfde zijn als die van 2009, plus de wijzigingen die voor 29 april 2009 waren afgesproken. Hierin werd met geen woord gerept over een nog benodigde unanieme goedkeuring. Door deze nieuwe ontwikkelingen, waarin wij dus ineens geen inspraak schijnen te hebben in de nieuwe regels, konden wij niets anders dan de vergadering verlaten.”

”De FOTA wist ervan”
Na het statement van de FOTA was het weer de beurt aan de FIA om modder terug te gooien. “Voor de meeting van afgelopen woensdag heeft het hoofd van de FOTA [Luca di Montezemolo] tot tweemaal toe een brief gekregen waarin stond dat voor de regels van 2010 unanieme goedkeuring van de vijf andere teams nodig was. Dit is vanwege de Internationale Sport Code en het contract dat deze teams met de FIA hebben. Dat weet iedereen met enige kennis van autosport.”
Het woord zal nu dus weer zijn aan de FOTA, dat snel weer met een nieuw statement zal komen. Het gevecht dat begon als onenigheid over de regels is inmiddels een ordinaire machtsstrijd geworden tussen de Formule 1-teams, die zich geen regels willen laten opdringen door de FIA - en dan met name Max Mosley, en de FIA, dat zich in zijn autoriteit voelt aangetast en keer op keer wil laten blijken wie de baas over de Formule 1 is.
Het wordt vervelend
In plaats van om de tafel te gaan zitten, duidelijke afspraken te maken en alles op te helderen zullen de partijen zich tijdens het raceweekend op de Nürburgring wel weer bezig houden met het maken van persberichten om de ander van het een en het ander te beschuldigen. Om de chaos dan maar compleet te maken houdt Bernie Ecclestone zich intussen bezig zijn bewondering uit te spreken over Adolf Hitler en Saddam Hoessein.
Je zou het bijna vergeten, maar dit alles draait om een stuk of twintig auto's, die om de week op zondag een race rijden van zo'n 300 kilometer. Gelukkig gaat dat dit weekend ook weer gewoon gebeuren, zodat het gesteggel wellicht heel even een beetje naar de achtergrond kan worden verdrongen. Morgen om 10:00 staat de eerste vrije training op het programma, zondag om 14:00 staat de Grand Prix van Duitsland op het programma. Volgens de huidige voorspellingen zal deze race in droge omstandigheden worden verreden, maar het kan verkeren in de Eiffel.