Dutch GT4

Dutch GT4: Maserati GranTurismo MC mogelijk al dit seizoen in Tango Dutch GT4

granturismo_mc_2

Het heeft het Tango Dutch GT4 Championship in de eerste races nergens aan ontbroken. Spannende races tussen de toprijders van de Nederlandse autosport, rijdend in tot de verbeelding sprekende GT-auto’s. Maar het ziet er naar uit dat er vanaf 2010 een welkome uitbreiding komt in de vorm van twee Maserati’s GranTurismo MC. Bemand door de rijders Nicky Pastorelli en Meindert van Buuren, die naar alle waarschijnlijkheid voor het einde van het huidige seizoen al met een prototype aan de start verschijnen.

Tekst en foto’s: PR

De Italiaanse bolide wordt aangedreven door een 4,7 liter V8-motor die in de straatversie maar liefst 450 pk levert. “De auto is op basis van de GranTurismo S, zoals die in de showroom staat, maar is compleet omgebouwd op basis van het GT4-reglement”, zei Van Buuren. “Zo zijn de deuren vervangen door koolstofexemplaren om de auto lichter te maken en zijn er Brembo remschijven en –klauwen gemonteerd.”

Test
Afgelopen maandag testte Van Buuren samen met Pastorelli een GT4-prototype van de Maserati op het Italiaanse circuit Autodromo di Vallelunga. “De test zelf ging best wel goed”, vertelde Van Buuren na de eerste meters met de GranTurismo MC. “Nicky kon meekomen met de tijden van de fabrieksrijders, ik zat daar iets achter. De auto voelde erg goed aan, want ondanks dat de basis een straatauto is, maakt de goede afstelling de bolide erg geschikt voor circuitgebruik.”

granturismo_mc_1

Logische keuze
Doordat de vader van Nicky, Franco Pastorelli, eigenaar van een Maserati-dealer is, was de Maserati GranTurismo een logische keuze. “Dat maakt het voor ons ook commercieel gezien interessant”, legde Van Buuren uit. “Bovendien vind ik in het Tango Dutch GT4 voor mij persoonlijk ook een nieuwe uitdaging.”

Twee Maserati’s in 2010
“Het plan is om in 2010 met twee Maserati’s GranTurismo aan de start te staan,” deed Meindert uit de doeken. “Zoals het er nu naar uitziet één voor Nicky en één voor mij, maar het zou ook kunnen dat er twee rijders op een auto komen. Tijdens de GT4-wedstrijd op Spa rijden de fabrieksrijders al met de GT MC, maar we zijn druk bezig om tijdens een van de laatste weekenden van het Tango Dutch GT4 op Zandvoort, zelf al aan de start te staan met het prototype van Maserati.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet