V8 Supercars

V8 Supercars: Gaan de V8 Supercars vervangen worden door WTCC bolides?

De kredietcrisis gaat misschien ook zijn tol eisen bij de spectaculaire Australische V8 Supercars. Recentelijk werd bekend dat Ford Australia over het afgelopen boekjaar een verlies leed van ruim 157 miljoen Euro. Kort daarvoor doken er geruchten op dat Ford overweegt om in 2010 de spectaculaire V8 Supercar series te verlaten. De V8 Supercar-organisatie heeft met ex-coureur Mark Skaife aan het hoofd een werkgroep benoemd, die zich bezig houdt met het toekomstige reglement van de serie!

Tekst Willem J. Staat
Foto’s HSV

v8_supercars_start
Behoren de spectaculaire V8 Supercars in de toekomst tot het verleden?

WTCC-achtige auto’s opvolgers V8 Supercars?
Recentelijk verschenen er in de Australische vakpers tekeningen van de WTCC Chevrolet Cruze en de Ford Focus als opvolger van de huidige V8 Supercars. Het is natuurlijk niet eenvoudig om in het motorcompartiment van deze modellen een V8 motor te plaatsen. Op dit moment is de huidige Holden V8 de meest verkochte straatauto in Australié. Sportchef Simon McNamara echter heeft wel er oren naar om een kleinschaliger model in te zetten. “Als de markt in drie of vier jaar verandert, heeft het natuurlijk zin om een dergelijk model in te zetten” aldus de Holden Sport baas.

“Als de nieuwe generatie V8 Supercars gebruik maakt van de traditionele Holden en Falcon body, dan moet het goedkoper worden dan nu. De huidige V8 Supercar kost ongeveer 285.000 Euro waarvan de helft aan de ontwikkeling van de motoren wordt besteed. Wij zijn geen filantropische instelling als sponsor, onze core business is het fabriceren van auto’s om ze te verkopen en daarvan willen wij leren. Wat wij niet willen is een NASCAR COT auto hier. De teams besteden daar te veel geld aan. Ze willen allemaal hun voordeel behalen” aldus McNamara.

Mocht er een WTCC-achtige auto dankzij de crisis de traditionele V8 Supercar vervangen dan zullen de diehard fans massaal de circuits en Bathurst de rug toe keren. In het verleden flopten de 2L Supertourers volledig in Australië De 2L Supertoureurs werden ondanks hun mondiale succes in de negentiger jaren in Australië volledig geboycot. Zelf de legendarische Peter Brock kon daarin geen verandering brengen. De crisis zou wel eens het einde in kunnen luiden van de generatie V8 Supercars zoals wij die nu kennen. Een WTCC-achtig concept heeft vanwege de kostenbesparing de voorkeur van een fabrikant maar zal nooit de harten stelen van de diehard V8 fan. De geschiedenis leert dat deze auto’s door velen gehaat werden.Maar de crisis zou er wel een toe kunnen bijdragen dat voor het spectaculaire concept zoals wij dat jaren gekend hebben: “Game Over” is. Een waarschuwing voor andere kampioenschappen?


holden_v8
Gaat de Holden Commodore verdwijnen voor de WTCC achtige Cruze van Chevrolet?










Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet