Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen den Boer revancheert op Assen met overwinning

480_tdc_20090705_assen

Nadat hij in de eerste wedstrijd dankzij een lekke band een podiumplaats in rook zag opgaan, wist Jeroen den Boer (Toyota Auris 2,2d) zich in de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup tijdens de Formido Midzomerraces te revancheren door de overwinning te pakken. De DB-Motorsport coureur rekende op TT-circuit Assen af met onder andere equipe Ronald Morien / Dennis de Groot (tweede met Volkswagen Golf) en het gevierde duo uit de openingswedstrijd: Marcel Nooren / Pim van Riet (derde met BMW 120d).

Tekst en foto: PR

Bij het doven van de lichten wist pole-sitter Van Riet / Nooren met een goede start haar eerste plek te verdedigen en een gaatje richting haar achtervolgers te slaan. Ondertussen werkte Den Boer zich in een mum van tijd van de vijfde op naar de derde stek. Nadat de koppositie van Van Riet / Nooren werd overgenomen door Gaby Uljee, wist laatstgenoemde tot aan de pitstopserie de eerste plek te handhaven.

Uljee: “Het was voor het eerst dit seizoen dat we niet tegen technische problemen zijn aangelopen. Met de Masters waren we ook snel, maar toen vielen we ver terug doordat de auto in het noodprogramma schoot. Bovendien ligt het circuit van Assen mij goed.” Waarvan akte. Met een snelste rondetijd van 2:04,761 was zij maar liefst acht tienden sneller dan de concurrentie, maar na de pitstop met rijderwissel, was het snel gedaan met de voorsprong. Uiteindelijk werd het damesduo Gaby Uljee / Liesette Braams als zevende geklasseerd.

Van Riet / Nooren had na de pitstopserie slechts één ronde nodig om de leiding te herpakken, maar zag niet veel later Jeroen den Boer in zijn spiegel opdoemen. Twee ronden voor het einde wist Den Boer de koppositie te pakken en te revancheren na de teleurstelling van een dag eerder. “Wat een gave race! Ik heb heel leuk kunnen knokken”, vertelde Den Boer na afloop. “Hier en daar werden er wat tikjes uitgedeeld, dus ik laste mijn pitstop zo vroeg mogelijk in, zodat ik een beetje uit de gevechten bleef. Het zal nu erg dicht bij elkaar zitten in het tussenklassement en tot het einde van het seizoen spannend blijven!”

Na het vallen van de vlag bleek dat Van Riet / Nooren tijdens de rijderwissel te vroeg het gaspedaal ingetrapt had, waardoor het na afloop een tijdstraf van 10 seconden kreeg opgelegd. Zo kon het dat Van Riet / Nooren als tweede de finishvlag zag, maar uiteindelijk als derde werd geklasseerd. Ronald Morien en Dennis de Groot profiteerden en stonden, net als in de eerste wedstrijd, op de tweede plaats van het erepodium. “Dennis had al goed voorwerk verricht, maar doordat wij langer stil moesten staan tijdens de pitstop, kwam ik als vijfde op de baan. Ik kon er links en rechts voorbij en uiteindelijk zagen we als derde de vlag, maar door een voordeeltje gaan we als tweede de boeken in.”

In het tussenklassement blijft het Volkswagen-tweetal meedingen om de nationale dieseltitel. Morien: “We hebben nog wat wedstrijden te gaan en er hoeft maar iemand uit te vallen en we staan weer aan kop!”

De volgende wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens Automaxx vs. Dutch Power Pack, 1 en 2 augustus op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Midzomerraces
Toerwagen Diesel Cup Race 2:
1. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2,2d, 23 ronden in 50 min 15,957 (125,053 km/u),
2. Equipe De Groot / Morien, VW Golf, op 11,535 seconden,
3. Equipe Van Riet / Nooren, BMW 120d, op 12,062 seconden,
4. Equipe Frankenhout / Stox, BMW 120d, op 15,689 seconden,

5. Equipe Van Doorn / Zwart, BMW 120d, op 19,555 seconden,

6. Equipe Steenmetz, VW Golf, op 20,271 seconden,

7. Equipe Uljee / Liesette Braams, BMW 120d, op 22,298 seconden,

8. Equipe Dik / Gras, SEAT Ibiza Cupra, op 22,976 seconden,

9. Equipe Slaghekke / Oosterman, VW Golf, op 27,688 seconden,

10. Equipe Luc Braams / Schaap, BMW 120d, op 30,360 seconden,

11. Equipe Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 32,278 seconden,

12. Equipe Dekker / Van Dam, Toyota Auris 2,2d, op 50,699 seconden,

13. Equipe Huisman, BMW 120d, op 1 min 1,871,

14. Equipe Van Oranje / Van Beusekom, BMW 123d, op 1 min 18,498,

15. Equipe Van Os / Cornelissen, BMW 120d, op 1 min 23,567,

16. Equipe Van Leen / Sluiter, BMW 120d, op 1 min 38,853,

17. Equipe Vossen / l’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde,

18. Equipe Van der Vecht / Pepejus, Alfa Romeo 147 JTD, op 4 ronden.



Niet geklasseerd:

Equipe Luyckx / Goossens, BMW 120d, op 19 ronden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet