WTCC

WTCC: Augusto Farfus wint tweede race, wederom rode vlag

wtcc_porto_race2_farfus_parcferme
Augusto Farfus won de 100e WTCC-race sinds de heropleving van de serie

Augusto Farfus won de tweede WTCC-race op het stratencircuit van Porto, de 100e race in het WTCC sinds het kampioenschap in 2005 nieuw leven werd ingeblazen. De BMW-coureur profiteerde optimaal van zijn pole-position. Evenals de eerste race moest ook deze wedstrijd worden onderbroken, nadat de baan geblokkeerd was, maar ook daadoor liet Farfus zich niet van de wijs brengen. Achter de Braziliaan eindigden vier SEAT-rijders: Muller, Gené, Rydell en Monteiro. Yvan Muller vergrootte met dit resultaat zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Tom Coronel werd als twaalfde geklasseerd.


Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo 4


Bij de staande start profiteert Augusto Farfus optimaal van zijn pole-position. De Braziliaan pakt de leiding, gevolgd door de SEAT-brigade met Rydell, Gené, Monteiro en Muller. Daarachter rijden de beide Chevrolets van Larini en Huff, Tarquini sluit de top acht af. Tom Coronel wordt al in de eerste ronde aan de achterkant aangetikt en valt terug naar de 16e positie. Hevige rookontwikkeling aan de achterkant van zijn SEAT wijst erop dat er iets aanloopt.

wtcc_porto_race2_tarquini_barrier
Gabriele Tarquini strandt in de bandenstapels

Safety-car
In de tweede ronde neemt Muller de vierde plaats over van zijn teamgenoot Monteiro. Gabriele Tarquini strijdt ondertussen met Chevrolet-rijder Nicola Larini om de plaatsen zeven en acht. Tarquini houdt het gas erop, maar rijdt daarop zelf rechtdoor de bandenstapels in en neemt Larini mee. De Marokkaan Bennani, die de Chevrolet van Larini probeert te ontwijken, heeft pech: hij stuurt keurig langs de blauwe auto heen, maar juist op dat moment komt SEAT-privérijder Boardman langs en treft Bennani vol in de flank. Daarop komt de safety-car in actie.

wtcc_porto_race2_farfus_voor_muller
Farfus aan de leiding voor Muller en Rydell

Rode vlag na crash Menu

In de zesde ronde wordt de race weer vrijgegeven, met Farfus aan de leiding voor Rydell, Gené, Muller, Monteiro, Huff, Priaulx en Müller. Coronel is 14e. In de zevende ronde maakt Gené redelijk makkelijk plaats voor Muller, die zo doorschuift naar de derde plaats. Coronel kan een halve ronde lang de Chevrolet van Alain Menu achter zich houden, maar moet uiteindelijk toch de Zwitser voor zich dulden. In de tiende ronde raakt Menu in de vangrail na een aanrijding met Engstler, die even daarvoor met Porteiro in de clinch lag.. Het linker achterwiel breekt van de Chevrolet af, de auto strandt en opnieuw wordt de wedstrijd gestaakt. Opmerkelijk: ook in de eerste race was het een aanrijding tussen Menu en een BMW-rijder, die voor de rode vlag zorgde.

wtcc_porto_race2_100e_race
De tweede race in Porto was de 100e in de WTCC-historie sinds 2005

Geen veranderingen in slotfase

Na een half uur zet het veld zich achter de Lada Priora safety-car opnieuw in beweging. In de twaalfde ronde wordt de race vrijgegeven, er moeten dan nog twee ronden worden afgelegd. Farfus leidt voor Muller, Rydell, Gené, Monteiro, Huff, Priaulx, Müller, D’Aste en Zanardi, Coronel is 15e en zesde privateer. De voorlaatste ronde brengt geen veranderingen in de volgorde, afgezien van het wegvallen van Ladygin en Poulsen in het middenveld. Ook in de laatste ronde geen positiewisselingen meer, zodat Augusto Farfus als winnaar wordt afgevlagd, gevolgd door de SEAT-trein met Muller, Rydell, Gené en Monteiro. Rob Huff wordt zesde, daarachter Priaulx, Jörg Müller en Stefano D’Aste als best geklasseerde privateer. Tom Coronel is twaalfde en derde privateer.

wtcc_porto_race2_farfus_finish
Augusto Farfus komt bijna als winnaar over de eindstreep

Uitslag:

1. Augusto Farfus, Bra, BMW 320si, 13r.
2. Yvan Muller, Fra, SEAT Leon TDI, op 2,295
3. Rickard Rydell, Zwe, SEAT Leon TDI, op 2,810
4. Jordi Gené, Spa, SEAT Leon TDI, op 3,385
5. Tiago Monteiro, Por, SEAT Leon TDI, op 3,970
6. Rob Huff, GBr, Chevrolet Cruze, op 4,219
7. Andy Priaulx, GBr, BMW 320si, op 4,583
8. Jörg Müller, Dui, BMW 320si, op 5,064
12. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, op 13,290

Stand na 14 van 24 races:

1. Yvan Muller, 80 punten
2. Gabriele Tarquini, 66
3. Augusto Farfus, 65
4. Rickard Rydell, 46
16. Tom Coronel, 5



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet