Diversen

Formule 1: Jos Verstappen: ‘Egostrijd in F1 niet goed’

480_jos_handtekening_599

In zijn nieuwste column in De Telegraaf blikt Jos Verstappen terug op zijn deelnamen aan de recente 24 uur van Le Mans. Tevens geeft hij zijn visie over de huidige machtstrijd in de Formule 1. "Van die egostrijd wordt niemand wijzer.’’

"Ik kijk op de 24 uur van Le Mans met veel plezier terug’’, vertelt Jos The Boss in De Telegraaf. "In Darren Turner en Anthony Davidson had ik twee leuke teamgenoten waarmee ik heel goed kon opschieten. Dat is ook het aardige aan die langeafstandsraces. Je moet het samen doen. Ik vind het een leukere tak van sport dan Formule 1, waar je op jezelf bent aangewezen. Doordat we wat tijd in de pits hebben verspeeld, was het resultaat in Le Mans wellicht niet waar we op hadden gehoopt, al vond ik het best goed gaan. De racesnelheid van de Lola-Aston Martin veel niet tegen. We waren maar een seconde of vier langzamer dan de Peugeots met hun dieselmotoren.’’

Beetje geluk
"Als de auto heel was gebleven, hadden we met een beetje geluk zelfs naar het podium gereden. Dat zou voor een benzinemotor een unieke prestatie zijn geweest, maar je weet dat autosport een technische sport is waarin materiaalpech kan voorkomen. Het hoort er bij. Ook crashes en daar kan ik over meepraten.’’

Geluk bij zware crash
"De aanloop naar de race in Le Mans vergeet ik dan ook niet licht. Tijdens de test op Monza vloog ik verschrikkelijk hard van de baan. Het was een zeer zware crash en ik mag echt van geluk spreken dat ik er heelhuids afkwam. Ik had alleen wel last van mijn nek, zodat ik voor Le Mans nog mijn eigen masseur liet komen om mij van de pijn te verlossen.’’

Probleem rembalans
"Waardoor die crash werd veroorzaakt, weet eigenlijk niemand nog steeds niet precies. Er was iets fout met de wagen en dan met name met de rembalans. Je kunt niet plotseling achterstevoren komen te staan, terwijl je voor die bewuste bocht niet anders hebt geremd dan voorheen. Ik schreef de auto af, maar deed niets verkeerd. Als ik een fout maak, zal ik dat meteen toegeven. Het team had mij op zijn minst kunnen zeggen dat er wel eens meer een probleem met de rembalans was geweest. Trouwens, in de kwalificatie op Le Mans overkwam Charouz hetzelfde. Ik weet niet of Aston Martin volgend jaar weer naar Le Mans terugkeert.’’

Grote indruk
"Ze weten zelf nog niet of zij doorgaan. Dat is afhankelijk van het reglement. Hoe gaat dat luiden en hoe wordt dat aangepast voor de teams met benzinemotoren ten opzichte van de dieselteams? Of ik er dan weer bij ben, kan ik daarom nog niet zeggen. Het team was tevreden over mij en dat was wederzijds. Het team werkte zo professioneel dat het grote indruk op me achterliet. Maar goed, dat is van later zorg.’’

F1 gesprek van de dag
"Het gesprek van de dag is natuurlijk wat er in de Formule 1 allemaal aan de hand is. Het leek allemaal foute boel met een dreigende afsplitsing van teams die in de FOTA zitten. Ik ben blij dat zij er met z'n allen zijn uitgekomen, want je hoeft alleen maar naar Amerika te kijken hoe slecht het uitpakt als twee series met elkaar gaan concurreren. Ik begrijp de Formule 1-teams wel. Zij willen zeggenschap over hoe de Formule 1 geregeerd en gereglementeerd moet worden.’’

Show maken
"Ik vind dat de normaalste zaak van de wereld, want tenslotte maken zij de show. Ik heb aan de andere kant ook wel begrip voor Max Mosley, als FIA-voorzitter dan wel te verstaan. Hij is democratisch gekozen door alle landen die lid zijn van de FIA, waaronder ook Nederland. Hij moet dus staan voor zijn organisatie en de autoriteit daarvan bewaren. Dat is zijn taak. Maar hij stelde zich soms zo arrogant op dat ik me kan voorstellen dat de Formule 1-teams hem zat waren. Hij werd al een dictator genoemd en dat vond hij dan weer zo onterecht dat hij weer terug ging blazen.’’

Stelletje idioten
"Eerst noemde Mosley de FOTA-teams een stelletje idioten en hun voorzitter Luca di Montezemolo schilderde hij als een 'bella figura' af. Dan ga je wel ver. In Italië ben je dan een schertsfiguur en dat kun je toch moeilijk zeggen van iemand die baas is van Ferrari en vroeger nog in de organisatie van de World Cupvoetbal in Italië zat. Het is een egostrijd die snel afgelopen moet zijn en niet via de pers moet worden uitgevochten. Daar wordt niemand wijzer van. Laten ze het maar even rustiger aan doen. Dat is voor de sport het beste.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet