Superleague Formula

Superleague Formula: Sterke start Yelmer Buurman

480_vlammend-optreden-van-a

Liverpool en Anderlecht kwamen als de grote winnaars tevoorschijn uit het eerste weekend Superleague Formula. Adrian Valles won de eerste race met Yelmer Buurman als tweede. In de tweede manche pakte de Nederlander de vijfde plaats, gevolgd door de Spanjaard, die ook nog de superbonus opstreek. Ho-Pin Tung en Dominique Muermans hadden in meer of mindere mate pech.

Tekst en foto's: Matthé IJzerman

Met het ervaren Zakspeed team als uitvalsbasis valt er voor Yelmer Buurman alleen al veel te winnen. Ook dit keer bewees het Duitse team zijn waarde door niet alleen een goede auto neer te zetten maar vooral ook de verplichte pitstop in recordtempo af te werken. “Bovendien had ik nog een extra set nieuwe banden, die we toen gemonteerd hebben. Daarmee kon ik ook een hele snelle out-lap rijden en daarom kon ik voor Craig Dolby en Antonio Pizzonia komen”, verklaarde Buurman na afloop van de race waarin hij de zo veroverde tweede plaats niet meer uit handen gaf, ondanks stevig aandringen van Dolby. “Iedere keer dat ik de push-to-pass knop indrukte pareerde Yelmer mijn aanval. Dat deed hij heel handig”, aldus de Engelsman, die eenmaal een halve kans kreeg toen Buurman iets doorschoot. Gelukkig ramde Dolby zijn auto er niet bot tussen.

480_weinig-geluk-voor-ho-pi

Ho-Pin Tung had een flitsende start en meldde zich al snel op de vijfde plaats. Vervolgens ging het bij hem op een bizarre manier de mist in. Voor hem reed Antonio Pizzonia, wiens SC Corinthians auto door Alan Docking Racing wordt gerund, net als de Atletico Madrid wagen van Tung. Vlak voor hun geplande pitstops schoot de Braziliaan even naast de baan, waardoor Tung als eerste voor nieuwe banden binnen kwam. Maar daar had men de rubbers voor de Braziliaan klaar liggen. Toen ze eenmaal de goede banden hadden stond Tung al zo lang stil dat zijn motor afsloeg en maar met de grootste moeite weer tot leven te wekken was. Omdat er toch geen eer meer viel te behalen kwam de Nederlandse Chinees nogmaals binnen om op oude banden de race uit te rijden en zijn nieuwe te sparen. “Dit is flink balen. Bij een team als het mijne mag zo’n fout toch eigenlijk niet voorkomen”.

480_muermans-in-gevecht-sit

Dominique Muermans lag in het begin heel goed in de race, als kopman van een treintje van zes. Maar na een paar ronden moest hij terrein toegeven en zakte langzaam maar zeker terug. “Ik kreeg al vrij snel last van onderstuur waardoor ik ook de powerboost niet kon gebruiken. Die pas je vooral toe als je de snellere bochten uitkomt, zoals voor het lange rechte eind naar de Adelaide hairpin. Daarna begon ook mijn koppeling steeds meer te slippen zodat ik helemaal geen verweer meer had”, aldus de nieuwe PSV-coureur, die de race als 11e zou beëindigen.

Nederlandse crash
In de tweede race kwam het al in de derde bocht tot een Nederlands treffen. Ho-Pin Tung startte als 5e, Dominique Muermans als 8e. Bij de Adelaide hairpin klapte Muermans op de auto van Tung. “Ik had net de powerboost gebruikt om Olympic Lyonnais voorbij te komen. Maar dan kom je wel met veel meer snelheid op die hairpin aan. Ik remde op hetzelfde punt als altijd maar dat was nu, zeker met nog koele remmen, duidelijk te laat. Ook weer een leermoment voor me, zoals zoveel momenten. Het was extra jammer want anders had ik een tijdje op de vijfde plaats kunnen blijven rijden. Enfin, ik heb dit weekend erg veel opgestoken, ook van mijn collega’s en dat kan ik straks in Zolder heel goed gebruiken”. Ho-Pin was uiteraard niet erg te spreken. “Hij remde echt veel te laat en toen ik hem zag aankomen kon ik hem niet eens meer ontwijken. Hij ging vol over mijn voorwiel. De klap was zo groot dat ik even in de pits ben geweest om te laten kijken of alles nog vast stond. Daarna heb ik door gereden ondanks dat mijn stuur bijkans op zijn kop stond”, betoogde Tung, die dus met weinig goede gevoelens aan zijn eerste Superleague Formula ervaringen zal terug denken.

480_crash-yb-ronde-1-site

Yelmer Buurman des te meer. Hij werkte zich langzaam maar gestaag naar voren. Wist de 47 minuten lang aandringende Adrian Valles kundig onder de duim te houden en pakte in de laatste ronde ook nog Craig Dolby in. “Ik had nog een powerboost over en kon die precies op het juiste moment gebruiken. Ik kon hem bij Adelaide makkelijk buitenom inhalen”, aldus Buurman, die in de superfinale – een race van 9 minuten tussen de eerste drie van iedere race – een plaatsje verloor aan Antonio Pizzonia. “Ik ging iets te hard over de tweede kerbs voor de pitstraat en mijn auto werd naar buiten gelanceerd. Daar kwam ik half naar de baan waardoor Pizzonia me op acceleratie kon verslaan. Toch is het een heel goed weekend geweest. We zitten er helemaal bij en ik sta nu maar 2 punten achter Valles”. Adrian Valles stuurde de FC Liverpool-auto naar de eerste plaats en een vette prijzenpot in die superfinale.


Uitslag race 1:
1. Adrian Valles (Liverpool FC) 30 ronden in 45’57”400; 2. Yelmer Buurman (RSC Anderlecht) op 6”298; 3. Craig Dolby (Tottenham Hotspur) op 7”237; 4. Antonio Pizzonia (SC Corinthians) op 16”968; 5. Duncan Tappy (Galatasaray) op 27”801; 6. Enrique Bernoldi (Flamengo) op 37”807; 11. Dominique Muermans op 1’26”555; 14. Ho-Pin Tung op 1 ronde

Uitslag race 2:
1. Giorgio Pantano (AC Milan) 31 ronden in 46’57”511; 2. Davide Rigon (Olympiacos) op 2”273;3. Max Wissel (Basel) op 11”372; 4. Miguel Molina (Al Ain) op 15”455; 5. Yelmer Buurman op 17”987; 6. Adrian Valles op 18”811; 12. Ho-Pin Tung op 1’08”911
 
Stand na 2 races:
1. FC Liverpool 79; 2. Anderlecht 77; 3. AC Milan 64; 4. Tottenham Hotspur en FC Basel 58; 6. Corinthians en Al-Ain 56; 15. Atletico Madrid 24; 16. PSV 21
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet