DTM

DTM: Jamie Green wint spectaculaire DTM-race

green_podium
Jamie Green luistert op het podium naar het Britse volkslied

In de winter werd hij teruggezet naar een oude auto, ondanks dat hij vorig jaar één van de beste Mercedes-Benz-coureurs was met twee overwinningen, waaronder één op de Norisring. Jamie Green slikte en accepteerde zijn lot manmoedig. Dit jaar werd hij op de Norisring beloond: dankzij een doordachte pitstopstrategie kon Green in de race keurig opklimmen en in een dramatische slotfase, één van de spannendste beslissingen van de DTM in de afgelopen jaren, reed hij de overwinning naar huis. In een zware race over 80 ronden op het 2,3 kilometer lange stratencircuit in Neurenberg eindigde Green voor zijn Mercedes-Benz-merkgenoot Bruno Spengler en Mattias Ekström, die de eer van Audi met zijn derde plaats nog enigszins wist te verdedigen. Timo Scheider, die het grootste gedeelte van de wedstrijd aan de leiding had gereden, moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats. Katherine Legge baarde opzien door als eerste dame in de historie van de nieuwe DTM de snelste rondetijd te rijden.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

Audi sinds 2002 al zonder zege in thuisrace
Audi had al sinds 2002, het memorabele duel tussen Bernd Schneider en Laurent Aiello dat de Fransman uiteindelijk in zijn voordeel wist te beslissen, niet meer gewonnen op de Norisring, het circuit dat op nog geen uur rijden vanaf het Audi-hoofdkwartier in Ingolstadt als thuiscircuit van het Beierse merk geldt. Dit jaar was Audi wellicht in de beste positie sinds jaren om aan de hegemonie van Mercedes-Benz op het enige stratencircuit in de DTM-kalender een eind te maken. Voor het eerst sinds 2005 stond er immers weer eens een Audi-rijder op pole en met de eerste twee plaatsen voor Timo Scheider en Mattias Ekström had Audi zelfs de eerste startrij volledig in handen. Timo Scheider leek in Neurenberg ook lange tijd op de overwinning af te stevenen. Hij profiteerde maximaal van zijn pole en nam de leiding, gevolgd door Ekström. In de tweede ronde, net voordat de safety-car in actie kwam als gevolg van een aanrijding tussen Tomas Kostka en Oliver Jarvis bij het uitkomen van de Schöller-S, stak Ekström weliswaar kort zijn merkgenoot voorbij, maar direct na de herstart werd de oude volgorde weer hersteld. Daar was duidelijk sprake van een stalorder, omdat er twijfel bestond of de inhaalmanoeuvre in de tweede ronde al niet tijdens de safety-car-fase had plaatsgevonden en daarmee ongeldig zou zijn geweest.

start_norisring
Start van de race met Scheider aan de leiding voor Ekström en Spengler


Scheider weer aan de leiding na stops

Daarop reed Timo Scheider weer aan de leiding, al voelde hij wel de hete adem van Bruno Spengler in de nek. Jamie Green reed met zijn Persson-Mercedes van vorig jaar, exact hetzelfde chassis waarmee hij vorig jaar ook al op de Norisring wist te winnen, met een andere strategie. Hij bleef extra lang buiten voor zijn tweede pitstop, die hij pas in ronde 56 maakte, twee ronden voordat het zogeheten “pitstop-venster” zou sluiten. De strategie leek te werken, want toen hij binnenkwam had hij een voorsprong opgebouwd van ruim 25 seconden op Scheider en Spengler, die achter hem reden en wel al beide reglementair voorgeschreven pitstops hadden afgewerkt. De opzet ging echter toch niet helemaal op, want nadat bij Green voor de tweede maal beide Dunlop-banden gewisseld waren, kwam hij een fractie achter Scheider en Spengler weer op de baan terug.

startchaos
Het gebruikelijke duw- en trekwerk in de eerste bocht

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet