Supercar Challenge

DSC: Lange safetycar-situatie geeft race op Spa andere wending


Vanuit het achterveld was Meindert van Buuren bezig aan een echte inhaalrace. Van Buuren, die tijdens de kwalificatie de dupe was van de vroege regen, moest als laatste starten maar slaagde er al snel in om veel auto’s in te halen. Na een kwartier racen lag Van Buuren dan ook al op een tiende positie algemeen.

Na een twintigtal minuten kwam de safetycar door een crash van Supersport II-deelnemer John van der Voort de baan op. Het hele veld bleef een ronde achter de safetycar hangen, maar dook na het openen van het pitwindow bijna allemaal gelijk de pits in. Hierdoor ontstond een flinke chaos in de pitstraat, waarbij iedereen maar net een plek kon vinden om zijn pitstop uit te voeren.

graaff_ribbens

Na de pitstops lag Danny Werkman, die het stuur had overgenomen van Nicky Pastorelli, op de eerste positie waarbij hij gevolgd werd door Robert de Graaff in de ETEC-Viper en Berry van Elk in de Blueberry-Mosler. Werkman kon deze plek niet lang vasthouden want Robert de Graaff voerde de druk op Werkman snel op en ging er niet veel later aan voorbij.

Martin Short, die door zijn vele resultaatseconden was teruggevallen tot de zevende positie, begon na de pitstops aan een inhaalrace. Al snel was hij voorbij aan Francesco Pastorelli, Peter Versluis en Alex van ’t Hoff en had hij Berry van Elk in het vizier. Ook hier had Short weinig moeite mee waarna hij koers zette naar de koplopers.

berry

Uiteindelijk pakte Short de ETEC-Viper in de busstop-chicane, waarna de Engelsman onbedreigd naar de finish reed. De race werd geëindigd onder een rode vlag, omdat Meindert van Buuren in Bruxelles van de baan was geschoten en zijn V8Star op een gevaarlijke plek had geparkeerd. Robert de Graaff en Philippe Ribbens werden tweede en waren daar uitermate blij mee. “Echt super dat we tweede zijn geworden”, vertelde Robert de Graaff. “Wij en het team van Jan Lammers hebben er hard voor geknokt de laatste maanden. Het voelt goed om weer terug op het podium te zijn.” Berry van Elk pakte in een van de laatste ronden nog Danny Werkman door bij Les Combes voorbij te steken aan de Omega V8Star.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet