GT

FIA GT: Mike Hezemans naar winst op Oschersleben

480_kumpe_hezeman

Mike Hezemans en teamgenoot Anthony Kumpen hebben het circuit van Oschersleben hun eerste zege van het FIA GT seizoen geboekt. Het duo greep de leiding in de eerste bocht en stond deze daarna niet meer af. Ook een stevige regenbui kon het duo in de Corvette Z06 niet stoppen. Michael Bartels en Andrea Bertolini finishten met hun Maserati als tweede. De laatste podiumplaats ging naar merkgenoten Alex Müller en Miguel Ramos. In de GT2 klasse ging de winst naar het Ferrari-duo Vilander en Bruni.

Foto's: FIA GT

480_start

Vooral de start van de twee uur durende GT-race zorgde voor de nodige commotie. Bij het aanremmen van de eerste bocht raakten de Saleen van Karl Wendlinger en de Maserati van Alex Müller elkaar. Beide bolides namen in hun touché ook de als derde vertrokken Corvette van Xavier Maassen mee. Als een helderziende koos Hezemans met zijn Corvette de binnenkant van de bocht, waar de overige deelnemers kozen voor het baandeel waar de gespinde auto’s terecht kwamen. De ontstane problemen waren koren op de molen van Hezemans, die hierdoor snel een gat kon slaan.

480_hezemans_4

Na een half uur racen pakten donkere wolken zich boven het circuit. Het duurde niet lang voordat de regen neerdaalde op het asfalt, wat veel teams deed besluiten om de eerste pitstop te maken. De nodige coureurs verslikten zich in het gladde wegdek, maar zware schade bleef uit. Opvallend was Ryan Sharp in de Saleen S7, die het stuur van Wendlinger had overgenomen bij de pitstop. Waar de concurrentie rondetijden noteerden van 1:51, was het Sharp die de achterstand van Wendlinger weer goedmaakte door tijden op de chrono’s te zetten van 1:49. Hij naderde al snel Miguel Ramos, die het stuur weer over had genomen van Müller. In een poging om aan Ramos voorbij te gaan, leek Sharp zich te wanen in een stevige toerwagenrace, waar contact tussen de auto’s niet geschuwd werd. Ramos liet bij de aansluitende persconferentie weten dat hij dergelijk rijgedrag niet waardeerde.

Voor het verdere verloop van de race zouden de rondetijden doorslaggevend zijn. Het Vitaphone Racing Team poogde rappe ronden te klokken om het gat met de leider Kumpen te verkleiner, maar binnen enkele minuten pareerde de Belg door soortgelijke tijden te noteren. Met nog acht minuten te gaan besloot Kumpen de Corvette de pits in te sturen voor de tweede verplichte pitstop. Na een snelle rijderswissel ging Hezemans de baan op om met een voorsprong van tien seconden op de Maserati van Bertolini/Bartels, de auto naar de zege te sturen. Xavier Maassen finishte, na het incident in de eerste bocht en een korte spin, op een vijfde plaats op een ronde achterstand van de leider.

Een slechte generale repetitie is meestal de voorbode van een goeie première. “ Gisteren wou ik het té goed doen in de kwalificaties ” zegt Mike Hezemans. “ Ik wou zo graag goed presteren dat ik even van de baan ging en op die manier slechts een zevende tijd reed. Maar lang heb ik niet op die zevende plaats vertoefd want bij de start haalde ik meteen twee wagens in. Het was een tumultueuze start waarbij ik op het juiste moment in het juiste gaatje dook. Na één bocht schoof ik van de zevende plaats gelijk door naar de leiding! De wagen was goed, ik sloeg meteen een kloofje en de voorsprong werd groter en groter. Ik zag het weer veranderen en vroeg op het juiste moment om binnen te komen. Toen ik binnen was brak de hel los. Andere rijders waren nog op de baan, wij haalden enorm voordeel uit deze stop. ”

Tactisch gezien een meesterzet. Kumpen kreeg regenrubbers aangebonden en ging op zijn beurt de baan op. “ Zeggen dat het moeilijk was is het understatement van het jaar ” lacht Anthony Kumpen zich de tanden bloot. “ Aquaplanning, overal stonden er plassen, het was niet te doen. Bij het remmen was het net alsof iemand een emmer water in de wagen gooide, zoveel water kwam er binnen. Normaal gezien is de stint in het midden van de wedstrijd de kortste maar we besloten zolang als mogelijk buiten te blijven omdat ik die omstandigheden nu toch gewoon was. 7 minuten voor tijd ging ik pitten en nam Mike terug over. ”

“ Het waren toch wel zeven lange minuten. Ik heb gewoon getracht op de baan te blijven en een zo goed mogelijk tempo aan te houden ” aldus Mike Hezemans. “ Geloof me, in deze omstandigheden was dat geen makkelijke opdracht. Vele rijders zijn in de fout gegaan, wij niet. Daar mogen we toch best blij over zijn, niet? ”


480_ferrari_50

In de GT2-klasse was het spannend totdat zowel de Porsche van Collard/Westbrook, als die van Bergmeister en Ashburn van de baan gleden. Voor Emanuelle Collard betekende dit opgave, Bergmeister mocht zijn weg met forse achterstand vervolgen. Hiermee was de weg vrij voor Tony Vilander en Gianmaria Bruni om hun eerste zege van het seizoen te noteren. Voor het duo met de AF Corse Ferrari F430 was de route naar het podium niet nieuw, want ook in 2008 wisten zij op Oschersleben in de GT2-klasse te winnen. Met de Porsche 997 GT3 RS van Sean Edwards en Marco Holzer (tweede) en de Aston Martin Vantage van Frédéric Makowiecki en Stefan Mücke (derde), is het voor het eerst dat er drie verschillende merken op het GT2-podium zijn geëindigd.

480_podium

Uitslag FIA GT Oschersleben
1. Hezemans / Kumpen, Corvette Z06 71 ronden in 2:00:42,748
2. Bertolini / Bartels, Maserati MC 12 + 9,207
3. Müller / Ramos, Maserati MC 12 + 35,696
4. Longin / Ruffier, Corvette Z06 + 1:47,676
5. Maassen / Biagi, Corvette Z06 + 1 ronde
6. Leinders / Kuppens, Ford GT + 1 ronde
7. Mutsch / Hennerici, Ford GT + 1 ronde
8. Hines / Lemeret, Saleen S7 + 2 ronden
9. Bruni / Vilander, Ferrari F430 + 2 ronden (winnaar GT2)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet