Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

F3 Masters: Italië terug in de Masters.

De oorspronkelijke insteek van de toenmalige Marlboro Masters was om de beste afgevaardigden uit de Duitse, Franse, Engelse en Italiaanse kampioenschappeen tegen elkaar te laten uitkomen. Toen het Franse en Duitse F3 kampioenschap in elkaar op gingen hadden de Italianen er weinig meer te zoeken. Voor het eerst sinds 2003 viel er weer een deelnemer en team uit het Italiaanse Kampioenschap te bespeuren.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

zampieri_cocnentratie
De Italiaan Zampieri wil volgend jaar de Italiaanse eer op de Masters herstellen.
Het wordt tijd dat er weer Italianen van niveau komen en de Masters geen
aangelegenheid tussen de F3 Euroseries en de Britten blijft

BVM Target Racing in de Masters
Het zal de trouwe Masters bezoeker niet ontgaan zijn dat er voor het eerst sinds 2003 weer een team en rijder uit het Italiaanse kampioenschap present waren. De aanvoerder van het Italiaanse kampioenschap Daniel Zampieri kwam dit jaar op Zandvoort poolshoogte nemen.Zampieri: “De Masters zijn voor ons slechts een teaser voor 2010. Dan willen wij echt meedoen. Ik wil hier alleen maar leren om met de kwalificatie om te gaan. Dat is ons enige doel. Ik ben hier om vooral veel over de banden te leren.” Dat deed Zampieri met de BVM Target Dallara 208 Honda overigens uitstekend, want hij miste net de Top 10 uit zijn sessie.

Ander positief nieuws is dat het Italiaanse F3 kampioenschap op dit moment uit het diepe dal waarin het verkeerde aan het klimmen is. Een woordvoerder van het team: “ Er zijn op dit moment weer enkele goede teams zoals Prema, Eurointernational, Ghinzani en RC Motorsport in het kampioenschap actief. Op dit moment schommelt het aantal inschrijvingen tussen de 17 en 18 auto;s, maar voor 2010 worden er al meer verwacht. Het enige nadeel van het kampioenschap is dat het geen testbeperkingen kent zoals in de F3 Euroseries. Er wordt teveel getest en ik hoop dat er beperkingen komen. Voor het kampioenschap zou het beter zijn.”

Zampieri eindigde in de Masters met zijn BVM/Target Dallara Honda Mugen als 21e. Overigens was de volledig Italiaanse combinatie het enige team dat van een Dallara Honda Mugen motor gebruik maakte. Mochten de Italianen in 2010 de handschoen wederom oprapen, dan kunnen we toch weer gaan spreken van een echte Masters en niet van een F3 Euroseries/British F3 confrontatie. Laat ze maar komen!

zampieri_1
Voor het eerst sinds jaren weer een deelnemer uit het Italiaanse F3 kampioenschap.
Voor Zampieri was alleen de qualifying en de kennismaking met Kumho banden
belangrijk.In de voetsporen van Fisichella die in 1994 op de Masters reed?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet