Formule 3

F3 Masters: De rol van Kumho

Als bandenleverancier speelt Kumho een belangrijke rol bij de Masters. Kumho is tevens hofleverancier bij de F3 Euroseries. Vanuit Britse hoek is hier vaak over gemord omdat de Britse teams voor de Masters van hun reguliere Cooperbanden naar Kumho’s moeten overstappen. Vaak voelden zij zich de benadeelde partij. Voorafgaande aan de Masters sprak autosport.nl met Steve Thompson van Kumho.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

kumho_band
Kumho vaste leverancier van F3 banden in de F3 Euroseries, de Masters en het
Australische F3 kampioenschap.

Korean Superprix wekte interesse Kumho
Steve Thompson: “De Korean Superpix wedstrijden wekten de interesse van Kumho. Vervolgens verwierf Kumho in 2002 de tender om banden aan het Franse F3 kampioenschap te leveren. Toen het Franse en Duitse kampioenschap werden samengevoegd zijn wij in 2004 ook hofleverancier bij de F3 Euroseries. Sinds enkele jaren leveren wij ook de “control tyres” bij de Masters. Het zou natuurlijk erg unfair zijn om dezelfde banden als in de F3 Euroseries te gebruiken. Voor de Mastersband hebben wij de karakteristieken en de compounds volledig veranderd. De band is bijna gelijk aan die van vorig jaar. Maar het blijft natuurlijk altijd moeilijk. Een overwinning van een Brits F3 Team zou natuurlijk direct alle kritieken doen verstommen.”

Wat doet Kumho behalve de F3 Euroseries en Masters nog meer?
Steve Thompson:
“Zoals U wellicht weet zijn wij in Nederland in de rallyesport met Eric Wevers geweest en hebben kampioenschappen gewonnen. In de American Le Mans Series zijn wij in de LMP2 klasse met het team van Intersport actief en recentelijk hebben wij onze activiteiten naar het Australische F3 kampioenschap uitgebreid.”

check_kumho_banden
Een  bandeningenieur van Kumho aan het werk tijdens de Masters.

Kumho wil verder op de autosportmarkt groeien?
Steve Thompson: “Correct, na de F3 Euroseries wekt bijv. de GP2 onze interesses. Dit soort klasses hebben onze bijzondere aandacht voor de toekomst. Wist U overigens dat wij enkele jaren geleden zelfs een Formule l band ontwikkeld hebben. Dat was in de tijd dat men in de F1 nog met “grooved tyres” reed. Wij hebben die band uitgebreid
op een F3000 auto getest.!"
 
Het zou onze persoonlijke droom zijn indien wij daarin zouden kunnen participeren, maar een dergelijke betrokkenheid vereist enorme investeringen. Anderzijds onderhouden wij nog steeds goede contacten met rijders die in de F3 Euroseries gereden hebben en nu Formule l rijden. Zelf hebben wij nog steeds goed contact met Lewis Hamilton.”





Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet