VLN

Div: Terugblik 24U Nurburgring. Zeldzame Lexus aan de start

Afgelopen weekend vond op de Nordschleife van de Nürburgring voor de 37e maal de 24 Uur plaats. Een uniek evenement dat zich langzaam in de categorie autosportklassiekers zoals Le Mans, Monaco en Indianapolis gaat scharen. Een prachtig volksevenement waarbij uithouding voor mens en machine centraal staat.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat

heading_nordschleife
Richting Nordschleife onder aanvoering van een Oranjegekleurde BMW Z4

Meest spectaculaire wedstrijd
De laatste editie van de 24U Nürburgring overtrof qua spektakel om de kop de GP van Monaco en de Indy 500. De strijd om de kop wisselde maar liefst 23 maal. Kunt U zich het voorstellen. Van het begin tot einde bleef de 24U een Sprintwedstrijd. Pas toen Christian Abt zijn team sommeerde om gas terug te nemen stabiliseerde de wedstrijd zich na ruim 18.5 verbitterde strijd om de kop. Zowel de beide Manthey Porsches als de Phoenix en ABT Audi R8 LMS inschrijvingen zorgden voor een spectaculaire wedstrijd waarvan 235.00 toeschouwers hebben genoten. Hoewel men bij Audi innerlijk misschien op een debuutzege had gehoopt moest men zich voor 2009 tevreden stellen met een klasse-overwinning in de GT3 klasse. Nadat een eindzege tegen het middaguur buiten bereik leek te komen beloofde Audi Sport Directeur Wolfgang Ulrich “dat men zeker volgend jaar weer van de partij is.” Voor de vele fans van deze fraaie langeafstandsklassieker moet dat in deze economisch slechte tijden een geruststellende gedachte zijn.

Open Filosofie
De 24U kent een Open Filosofie die niet alleen op de fabrieksteams maar ook op de privateers gericht is. Zelfs daar is het niveau ten opzichte van enkele jaren geleden enorm gestegen. Voor de constructeurs en toeleveringsfabrikanten vormt de 24U een uitdaging om hun product onder competitieomstandigheden aan een Endurancetest te onderworpen. Bandenfabrikanten zoals Dunlop, Falken, Hankook en Pirelli maken hier dankbaar gebruik van. Falken is al jarenlang partner van het evenement en elk jaar stuurt men wel een Japanse GT-auto met ervaren bezetting. Vooral in Japan leeft de 24U bij fans en fabrikanten.

opel_astra_van
Voordeel van een open reglement

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet