Formule 2

GP2: Romain Grosjean wint hoofdrace Monaco, problemen Giedo van der Garde (update)

romain_grosjean_monaco1

Romain Grosjean heeft vandaag de hoofdrace van de GP2 in Monaco gewonnen. De Fransman, die ook al overtuigde tijdens de kwalificatie, bleef zijn teamgenoot Vitaly Petrov bijna zeven tellen voor. Andreas Zuber claimde het derde treetje op het podium. Giedo van der Garde werd op liefst 7 ronden achterstand niet officieel geklasseerd.

Tekst: Marc Kok / PR
Foto: gp2series.com en PR

Monaco is de tweede tussenstop in het hoofdserie van de GP2. Twee weken geleden was de ouverture in Barcelona. Ook op het Spaanse asfalt won Grosjean de ‘feature race.’ In de straten van Monte Carlo reden Grosjean en zijn ploegmaat Petrov ver weg bij de concurrentie. Zo eindigde de aanvankelijke nummer drie Di Grassi op liefst 23 seconden van de winnaar. Grosjean boekte tevens een bonuspunt voor de snelste raceronde. Hij gaat na vandaag riant aan de leiding in het tussenklassement. Met 31 punten heeft hij er al 15 meer dan Petrov.

Straffen
Na afloop raakte Di Grassi zijn podiumplaats echter kwijt aan Andreas Zuber. Di Grassi - en nog zeven andere coureurs - kregen een tijdstraf van 25 seconden opgelegd. Het achttal had vlak na de start de bocht St Devote afgestoken. Dit stonden de officials niet toe, waarna ze na afloop de tijdstraffen uitdeelden.

Puntenscorers
Di Grassi werd nu vierde en Nico Hülkenberg (die ook bij St Devote de fout inging) is de nummer 5. Jerome d’Ambrosio (6de), Karun Chandhok (7de) en Pastor Maldonado (8ste) completeren de top-8. Wegens het reversed grid-systeem mag Maldonado zaterdag tijdens de sprintrace vanaf pole beginnen.
 
Weinig geluk Giedo
Giedo van der Garde werd officieel niet geklasseerd en moet zaterdag als 17de vertrekken in de sprintrace. Het weekend in Monaco brengt de Nederlander vooralsnog weinig geluk. Na de kwalificatie, waarin hij door het vele verkeer niet verder kwam dan de vijftiende plaats, zorgde een technisch probleem er in race 1 voor dat de auto niet van zijn plaats kwam. Uiteindelijk kon de coureur van iSport International de race wel uitrijden, maar op zeven ronden achterstand valt er weinig eer te behalen.

Probleem met benzinetoevoer
"De ‘fuel pump sensor’ begaf het'', zei Giedo van der Garde na afloop. "Daardoor ging het systeem meer benzine geven aan de motor, waarop die verzoop. Ik werd teruggeduwd naar de pits, waar de motor niet wilde starten. Er werden een paar motorentechnici bijgehaald en uiteindelijk werd de sensor gewoon van de auto gerukt en kon ik alsnog weg. Maar ik had toen al zeven ronden achterstand, dus een goede klassering kon ik vergeten.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet