WTCC

WTCC: Alleen verliezers in Pau (met beelden safety car ongeluk!)

480_podium_race1_3953

Chevrolet heeft de beide races van het WTCC in de straten van Pau gewonnen. Dat zorgde voor lachende gezichten in het Cruze-kamp. Maar toch kunnen we stellen dat de dubbele race in de Franse stad alleen maar verliezers heeft opgeleverd.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: FIAWTCC.com


U heeft het al op Autosport.nl kunnen gelezen: de races in Pau stonden in het teken van ruzies over de turbodruk van de Seat Leon TDI’s en de maximum toerentallen van de benzineauto’s in het veld. BMW Motorsport stuurde zaterdag een trots persbericht de wereld in: Andy Priaulx start in Pau vanaf pole! Enkele uren later werd de drievoudig wereldkampioen teruggezet op de startgrid, evenals en flink aantal andere coureurs waaronder Tom Coronel. De Seat-coureur verloor zijn prachtige derde startplek dankzij de protestactie die het Seat fabrieksteam tegen alle benzineauto’s in het WTCC had ontketend (!).

480_seat_trein_6158

Op zondagochtend, voor de races, liep het Seat fabrieksteam te klagen over de nieuwe turbodrukregels, waardoor ze het tempo niet meer konden volgen . Alle getroffen rijders met een benzineauto en hun teams waren meer dan ontevreden over de straf die hen was aangezegd. Alle getroffen coureurs en teams, plus zij die de penalty-dans waren ontsprongen, waren van mening dat al deze sancties het WTCC bepaald geen goed doen. De FIA maakte geen beste beurt. De autosport en de racefans waren toen al de grote verliezers.

480_huff_6031

Zege Rob Huff
In de eerste race nam Augusto Farfus de kop met zijn BMW, gevolgd door Rob Huff (Chevrolet), Jörg Müller (BMW) en Franz Engstler (BMW). In de tweede ronde gleed Farfus even van zijn racelijn af, het gevolg van een oliespoortje op de ideale lijn. Huff profiteerde en nam de leiding. Farfus drong tot op de finishlijn aan bij de Chevrolet Cruze, maar Huff liet zich niet tot een foutje verleiden op het listige stratencircuit. Huff pakte daarmee een prachtige overwinning, vlak voor Farfus en derde man Jörg Müller. “Dit was de langste race van mijn leven”, pufte Huff nadat hij bijna de hele race met Farfus bovenop zijn achterbumper had gereden.

480_tom_0321

Pech voor Coronel
Tom Coronel reed een goede race. Gestart als zesde leek hij, met nog een ronde te gaan, de zevende plaats binnen te halen. Helaas kreeg hij in de laatste kilometers een zetje van de achtervolgende Félix Porteiro (BMW), die hem daardoor kon passeren. Ook Engstler profiteerde, waardoor Coronel niet verder kwam dan de negende plek.
Na de race vertelde de Seat-coureur dat hij de hele race met een beschadigde radiateur had gereden, een resultaat van een aanrijding vlak na de start. “Daardoor liep de watertemperatuur te hoog op en is de motor beschadigd”, aldus Coronel na de race. Tom kreeg tussen de beide races van de dag een andere motor, waarmee hij voorkwam dat hij tijdens het volgende evenement in Valencia tien plaatsen wordt teruggezet vanwege een motorwissel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet