V8 Supercars

V8 Supercars: Dubbeloverwinning voor Lowndes in Winton

Craig Lowndes heeft met de Vodafone Triple Eight Engineering Ford Falcon beide wedstrijden in Winton op zijn naam geschreven. Lowndes wist in beide races vooral uitstekend met het nieuwe bandenconcept van Dunlop en V8 Supercars om te gaan. Hoewel er geen protest tegen Lowndes is ingediend zetten ingewijden vraagtekens bij de front-splitters op de Fords die voor aërodynamisch voordeel zouden zorgen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford

lowndes_winton_1

Dubbeloverwinning voor Lowndes in Winton
Hoewel Craig Lowndes beide wedstrijden op zijn naam schreef moet er worden afgewacht of hij die zeges mag behouden omdat er vraagtekens rondom de Ford frontsplitters zijn ontstaan. Teammanager Roland Dane is laaiend. Volgens hem gebruikt Triple Eight Engineering deze configuratie al jaren. Hoewel er geen officieel protest is ingediend zou de V8 Supercar-organisatie de zaak in onderzoek hebben.

In de eerste wedstrijd pakte Team Vodafone een dubbeloverwinning met twee verschillende wedstrijdstrategieën Voor het V8 Supercarkampioenschap heeft Dunlop een nieuwe band ontwikkeld, de z.g. “Dunlop Sprin Tyre”, die ervoor moet zorgen dat er nog meer spektakel op de baan te zien valt. Jamie Whincup vertrok op de soft compound, maar dook de eerste ronde al de pits in voor een brandstofstop. Vervolgens switchte hij naar de nieuwe “Sprint Tyres” en reed er de gehele wedstrijd mee! Whincup: “Ik heb gewoon gegokt om al in de eerste ronde de pits in te duiken. Ik hoopte dat er geen safetycar zou komen. En er werden spinden nogal wat auto's van de baan af. Dat werkte in mijn voordeel."

Dunlopbanden zorgen voor meer spektakel
Holden-coureur Garth Tander nam direct de leiding maar werd al snel het slachtoffer van Fabian Coulthard, die hem een zetje gaf. Garth Tander: “ Die Coulthard gebruikte zijn verstand niet. Hij was op de zachte banden en een intelligente rijder had kunnen zien dat ik met een harde compound reed.” Tander bekritiseerde het niveau van zijn tegenstanders behoorlijk. “Het was dramatisch zoals ze met die nieuwe “Sprint Tyres” omgingen” aldus Tander. Opmerkingen die niet in dank werden afgenomen. Observer Tomas Mezera. “Ook meneer Tander toucheerde verschillende deelnemers. Wij hebben de rijders van tevoren gebriefed hoe ze met hun banden om moesten gaan. Deze banden zorgen voor interessante wedstrijden en zorgen voor inhaalmanoeuvres, maar dat hoef ik de rijders toch niet te vertellen?”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet