Diversen Nationaal

DNRT: ADPCR: Pascal Crijns en Jafeth Molenaar beginnen seizoen met dubbelzege

start_5-4-09De eerste twee races van de Porsche 944 Basic Cup zijn gewonnen door Jafeth Molenaar. Eigenlijk kwam hij twee keer als tweede over de finish, maar de snelle gastrijder Stefan Paes reed buiten mededinging mee. Molenaar, de vice-kampioen van vorig jaar, werd op Circuit Park Zandvoort gevolgd door John Hurenkamp en Milko Mebus, die beiden een tweede en een derde plaats veiligstelden.
In de vrije klasse begon Pascal Crijns het seizoen optimaal. Hij werd op de finishlijn twee keer gevolgd door Jack Roozendaal en Richard Buitendijk.

Tekst: ADPCR; fotografie: Thomas Bakker

Het totale startveld telde 24 auto’s, verdeeld over elf auto’s in de vrije klasse en dertien stuks in de Basic Cup. Pieter Bos, kampioen in de vrije klasse, ontbrak vanwege een gebroken vinger. Hij hoopt de volgende keer weer van de partij te zijn.

Genieten

jafeth_molenaar_5-4-09_actie
Oranje boven: Jafeth Molenaar (voorgrond) zegevierde twee keer 

“Ik heb genoten”, blikte winnaar Jafeth Molenaar op zijn racedag terug. “Het was weer een gezellige dag. Verder waren de omstandigheden om te racen ideaal: droog, windstil, koud en een vochtige lucht waardoor de motor als de brandweer liep.”
Zijn dag begon allesbehalve ideaal. “In de vrije training begon mijn auto bij het opkomen van het rechte stuk opeens meer herrie te maken. Na de training stelde John Hurenkamp de diagnose: de las tussen het spruitstuk en de uitlaat was gescheurd. Gelukkig kon ik bij Bas Koeten Racing een lasapparaat lenen, waarna Patrick Verkerk de scheur vakkundig repareerde. Heren, nogmaals mijn dank! Dit bewijst maar weer de charme van de Basic Cup, men helpt elkaar!”

Snelle tijden
Jafeth reed in de kwalificatie een vliegende ronde. “Door de goede omstandigheden tijdens de kwalificatie en al het werk dat Racing for Fun aan mijn auto heeft gedaan, zoals een verse motor, kon ik mij als tweede kwalificeren. Ik kon mijn snelste rondetijd met 1,1 seconde verbeteren naar 2.07.03.”
Bij de start van de eerste race kwam Jafeth goed weg, waardoor hij de eerste plaats kon innemen en gelijk een kleine voorsprong kon opbouwen.
In de laatste ronde gaf Jafeth een snellere Porsche 911 GT3 de ruimte bij de Kumhobocht, zodat deze kon passeren. “Dat had ik niet moeten doen. Hierdoor miste ik bij het opkomen van het rechte stuk snelheid, waardoor de achtervolgende Stefan Paes naast mij kon komen. Bij de finish lag ik nog 20 centimeter voor op Stefan. Doordat ik mijn transponder onder de achterbumper gemonteerd heb en de transponder van Stefan op de ruit van zijn deur geplakt was, won hij toch met een verschil van 0,025 seconde. De volgende race heb ik mijn transponder dus in de neus van mijn auto gemonteerd, dat scheelt toch een kleine vier meter. “

Maximale puntenscore
Bij de start van de tweede race kwam Jafeth wederom goed weg. “Bij het ingaan van de Tarzanbocht lag ik eerste, voor John Hurenkamp en Stefan Paes. Bij de volgende ronde remde Stefan mij voor de Tarzanbocht uit, waarna ik tweede lag. Vervolgens liep Stefan elke ronde een klein beetje uit, tot de race na acht ronden werd stopgezet nadat een BMW er na het Scheivlak heel hard was afgegaan. Ik ben blij dat Stefan gastrijder was en niet meedoet voor de Cup. Hierdoor heb ik toch de maximale punten kunnen scoren.”

Roze pilletje

john_hurenkamp_5-4-09_actie
Twee podiumplaatsen voor John Hurenkamp   

De racedag van John Hurenkamp begon niet zoals hij het zich had voorgesteld. “Bij het afladen van mijn auto ging ik door mijn rug. Ik had veel pijn. Gelukkig kwam Sylvester van Blijenburgh langs met een roze pilletje. Dat hielp heel goed tegen de pijn.”
Bij de start van de eerste race schoof John op van de derde naar de tweede plaats, achter raceleider Jafeth. “Al gauw kwam Stefan mij voorbij en kreeg ik Milko achter mij aan. We vochten een leuke strijd uit, waarbij we een paar keer van positie wisselden en meermalen samen door een bocht gingen. Ja, dat kan wel! Helaas zat de Supersportklasse in mijn vaarwater en kon ik niet meer aanvallen. De derde plaats was voor mij.”

Superstart
Bij de start van de tweede race verruilde John zijn vierde plek voor de tweede plaats. “Maar ik werd al snel achtervolgd door Stefan. Omdat ik wist dat hij niet voor het Basic-klassement rijdt, besloot ik om niet te veel tijd te verliezen met verdedigen en te proberen om bij hem aan te haken. Dat viel niet mee, hij was al snel weg. Vervolgens kreeg ik Milko weer achter mij aan, maar nu kon ik een klein gaatje houden en kon ik beter mijn lijnen blijven rijden.” Uiteindelijk maakte een code 60 een einde aan de race, waardoor John als tweede werd geklasseerd. “Ik ben zeer tevreden met de einduitslag. Ondanks de heftige pijn in mijn rug heb ik erg genoten van de gezelligheid. Iedereen bedankt voor deze TOP-dag !!

milko_mebus_voorgrond_veel_strijd_5-4-09_actie
Milko Mebus (het 'gele gevaar' op de voorgrond) kreeg zijn podiumplaatsen niet cadeau.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet