Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Div. Formulewagens

Indy Lights: Junior Strous overleeft 'eliminatiegame' op Kansas Speedway bij Indy Lights

junior_strous_oval_kansas

Junior Strous heeft zijn eerste oval race in het Amerikaanse Firestone Indy Lights kampioenschap met een elfde positie afgesloten. De omstandigheden voor de vervroegde race waren lastig, wat leidde tot een chaotische race met veel spins en crashes.

Tekst en foto: PR

Meerdere coureurs kwamen hard in aanraking met de muur. Ook Junior Strous spinde maar hij kon zonder schade zijn weg vervolgen en de race als elfde eindigen. In de tussenstand van het kampioenschap bezet de Nederlander momenteel de tweede plaats met totaal 126 punten.

Windvlagen
Het werd een slijtageslag op de Kansas Speedway. De auto’s hadden veel last van de sterke wind bij het uitkomen van bocht 4. Een groot aantal spectaculaire crashes en bijbehorende neutralisatieperiodes zorgden ervoor dat de race moeilijk op gang kwam. Junior Strous had een goede auto en kon veel plaatsen goed maken, maar met nog tien ronden te gaan werd de bolide van Junior Strous door een windvlaag richting betonnen muur gedrukt. De inwoner uit Wassenaar wist de 320 km/uur rijdende en glijdende race auto met meesterhand uit de muur te houden. En kon met een tweede correctie de auto toch weer onder controle krijgen. Junior Strous wist de auto ongeschonden aan de finish te brengen, de Firestone banden vertoonden afgesleten plekken die zelfs door het canvas waren gegaan. De race werd onder ‘caution’ afgevlagd.

Gevaarlijk
Junior Strous: "Dit is het gevaarlijkste dat ik ooit in mijn leven heb gedaan. Het heeft eigenlijk niets meer met autoracen te maken. Je komt in een soort eliminatiegame terecht. Er was veel wind. Hierdoor waren de auto’s erg onrustig. Ik reed in het gebied waar de klappers vielen, voor en achter en naast mij vlogen ze met 300 plus de muur in. Er kwam van alles op mij af gevlogen in een wolk van verbrijzelde onderdelen, scherpe stukken carbon, wielen, aandrijfassen, noem het maar. Als je een crash ziet gebeuren moet je volgas houden anders crash jezelf ook. Tijdens de ‘caution’ periodes kan je niet de banden op temperatuur houden. De eerste, twee, drie rondjes na een re-start zijn daarom super tricky. Tegen het eind van de race werd ik gegrepen door een harde windvlaag halverwege bocht 4. De auto ging helemaal dwars, ik was even bang dat hij ging vliegen. Door mijn driftervaring opgedaan bij de rensportschool in Zandvoort kon ik mijn auto uit de muur houden. Het was een nieuwe ervaring en ik heb goede punten gepakt voor het kampioenschap. De volgende race is op de Indianapolis Brickyard tijdens de Indy 500, dat wordt zeker weer een spannend en mooi weekend.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet