Dutch GT4

Dutch GT4: Autosport op z’n (paas)best (lang)

480_startveld_achter_369

Helaas zorgde een veelbesproken beslissing van de organisatie van Dutch GT4 bij het debuut van de klasse voor negatieve emoties en afkeurende verhalen. Je kunt de spelregels niet tijdens een wedstrijd veranderen, iets wat volgens veel betrokkenen wel gebeurde en wat ertoe leidde dat het Certainty team zich voor de laatste race terugtrok. Dus geen publiekstrekker Jeroen Bleekemolen, de winnaar van de allereerste race van Dutch GT4, aan de start. De kritiek was terecht. Maar laten we dat verder vergeten. Laten we genieten van wat we hebben: een prachtig en competitief GT-veld. Iedereen die een half jaar geleden had voorspeld dat er 22 sportwagens aan de start van de Paasraces zouden staan, was voor gek verklaard. Maar het is gebeurd. Wij gaan er van uit dat alle betrokkenen voorafgaande aan de Pinksterraces een wijze oplossing hebben gevonden voor het vraagstuk ‘startopstelling derde race’.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Chris Schotanus, Tim Böhme, Erik van der Schaaff en Gerrie Hoekstra

480_helemaal-top_0003
Ricardo van der Ende vind de Dutch GT4 helemaal top

De laatste dagen voor de openingsraces van Dutch GT4 gebeurde er een heleboel. Diverse deelnemers meldden zich op het allerlaatste moment aan, waardoor het veld tot maar liefst 22 auto’s groeide. De aller-allerlaatste last minute inschrijving was van Harry Stoeltie en Donny Crevels, die een Aston Martin N24 van het Speedlover team van André van Hoof deelden.
Het is niet verwonderlijk dat veel rijders en teams afwachtten met investeren. De McGregor Porsche GT3 Cup Challenge, die in 2005 op veertien auto’s bleef steken, werd veelvuldig als voorbeeld genoemd.

480_grid_achter_1291

Twijfelaars
Toen duidelijk werd dat het GT4-startveld flinke proporties begon aan te nemen, besloten de twijfelaars ook in te stappen. Of niet. Neem bijvoorbeeld Melvin de Groot, vorig jaar actief in de Dunlop SportMaxx Clio Cup. “Ik heb over deelname aan Dutch GT4 nagedacht. Ik wilde eerst afwachten of het van de grond kwam. Toen de klasse ging lopen, had ik echter al een nieuwe Clio gekocht.” De Groot doet dit seizoen daarom weer een gooi naar de Clio-titel.
22 GT’s dus. Een omvang waar niemand op had gerekend, zelfs niet stiekem op had gehoopt. Want ja, die economische crisis….

Spa wordt Spa
Daags voor de Paasraces meldde Brecon Cleanroom Systems zich als klassesponsor en werd ook duidelijk dat de races op Spa-Francorchamps, in het weekeinde van 9 en 10 mei, geen doorgang zouden vinden. Maar niet getreurd; op 24 en 25 juli rijdt de nieuwe nationale topklasse toch nog op het circuit in de Ardennen, en wel in het voorprogramma van de 24 uur van Francorchamps. Bovendien rijdt het Nederlandse veld dan samen met de GT4 European Cup. Dat maakt een vergelijk van het niveau mogelijk, als we voor het gemak even vergeten dat ‘wij’ op banden van Michelin racen en de Europese Cup op Pirelli.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet