DTM

DTM voorbeschouwing: Turkije kan sleutelrol spelen in kampioenschap

Aankomend weekend zal de tiende en voorlaatste race van het DTM-kampioenschap verreden worden. Het 2005-seizoen is opnieuw een seizoen om door een ringetje te halen. Terwijl in 2004 Ekström al voortijdig het kampioenschap wist binnen te halen, lijkt het nu uit te draaien op een beslissing in de finalerace in Hockenheim. Al races lang wisselen Ekström en Paffett elkaar af aan de kop van het kampioenschap. Beide coureurs en wagens zijn aan elkaar gewaagd en dat belooft een spannende race op het hagelnieuwe circuit nabij Istanboel.

Door Pieter de Boer

Het nieuwe circuit in Turkije heeft een paar goede en spectaculaire races opgeleverd afgelopen seizoen, zowel in het WTCC als in de Formule 1 zijn er volop mogelijkheden tot inhalen tentoongespreid, wat zeker veel goeds belooft voor de aankomende race van het DTM.

Doordat de teams geen daadwerkelijke gegevens van het circuit hebben en het slechts moeten doen met computersimulaties, gaan alle coureurs op eenzelfde manier het weekend in. Mocht Audi of Mercedes zijn zaakjes dit weekend niet op orde hebben, dan kan dat een groot voordeel voor Opel betekenen. Opel heeft zich immers in de laatste races goed van voren laten zien en zou op dit nieuwe circuit zomaar voor een verrassing kunnen gaan zorgen.

Het seizoen 2005 is er één vol verrassingen. Hoewel de prestaties van Paffett en Ekström naar verwachting zijn, zijn de prestaties van vele anderen zeker reden tot discussie. Zo zijn de tegenvallende prestaties van Jamie Green noemenswaardig. De man die vorig seizoen nog iedereen rijles gaf in het Europese Formule 3, komt er dit seizoen nog niet aan te pas in zijn Mercedes. Ondanks het feit dat hij vorige race voor het eerst de pole position pakte is zijn positie nog helemaal niet zeker voor volgend seizoen. De Canadees Spengler daarentegen lijkt een goede kans te maken om volgend jaar te promoveren naar een nieuwe wagen. Wat er gaat gebeuren met Opel is ook nog steeds een groot vraagteken. Dat de constructeur volgend jaar de DTM gaat verlaten lijkt zeker, maar wie de wagens volgend jaar dan wel gaat inzetten, of dat ze definitief naar het museum worden verkast, dat blijft een groot mysterie. Zeker is dat Aiello vertrekt, terwijl het ook logisch lijkt dat Frentzen niet zal aanblijven wanneer de wagens door een privé-team ingezet gaan worden.

Maar eerst is er dit weekend in Istanboel, de vierde en laatste ‘buitenlandse’ trip van dit seizoen. Na België, Tsjechië en Zandvoort mag ook Turkije zich verblijden met de komst van Europa’s populairste raceklasse. Of Turkije echter ook daadwerkelijk zit te wachten op een dergelijke raceklasse, dat is nog even de vraag. Hoewel de tribune’s op Zandvoort goed gevuld waren, bleven de verkoopcijfers van zowel Tsjechië als België ver onder de verwachting. De ITR slaagt er nog niet in om drukbezochte races te organiseren buiten Duitsland. Zandvoort is echter uitzondering op deze regel, want in de duinen worden al jaren bezoekersrecord na bezoekersrecord verbroken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet