Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Technisch falen voorkomt droomweekend Team Nederland


Drama voor Team Nederland
Het weekend leek voor Team Nederland helemaal op rolletjes te lopen en ze leken niet te verslaan. Maar dan komt toch altijd het gezegde “het blijft een mechanische sport” om de hoek kijken. Bij de opwarmronde heeft het pechduiveltje Robert Doornbos al gevonden en hij moet zijn rokende oranje bolide hevig balend aan de kant zetten. Weg poleposition, weg kans op droomweekend en weg laatste hoop op de titel.

Hete schouder
“Mensen blijven zeggen ‘het is een mechanische sport’, maar het is vandaag wel erg zuur”, aldus de ongefortuneerde poleman. “We hadden een super weekend, stonden elke training vooraan en wonnen de sprintrace al gemakkelijk. Ik had ook niets in de gaten, was gefocust voor de start toen ik ineens rook zag en mijn schouder erg heet werd. Erg zonde want we hadden een goede auto en wilden graag winnen. Ik heb echter erg genoten in de serie en hoop zeker volgend jaar weer een paar racejes mee te mogen pikken.” Gefluisterd wordt dat het brandje werd veroorzaakt door de onboardcamera, maar dit is nog niet bevestigd.

Poleloze start
Zonder poleman Doornbos gaat het veld gewoon van start, met Adam Carroll op kop. De Ierse bolide sloeg voor de opwarmronde af en moest herstart worden, dus misschien hangt hem nog een straf boven het hoofd. Ditzelfde dreigt wellicht voor Team USA, want Marco Andretti had een dusdanig vliegende start dat het rook naar een valse start. Andretti pakt twee plaatsen en krijgt er eentje cadeau van Doornbos en rijdt nu vijfde. Aan kop behoudt Carroll de leiding, Neel Jani, Adrian Zaugg en Filipe Albuquerque volgen. Achter Andretti volgen Bamber en Liuzzi die een plaats heeft gewonnen omdat Fairuz Fauzy even van de baan ging.

Drivethroughpenalty voor de leider
Het hing al in de lucht maar in ronde 7 grijpt de wedstrijdleiding in bij Team Ierland. Het team wordt bestraft voor het herstarten van de bolide nadat de monteurs al van de grid moesten zijn verdwenen. Koren op de molen van Neel Jani, die Carroll goed kon volgen en nu zijn naaste kampioenschapsrivaal ziet terugvallen.

Pitstopwindow geopend
Op het moment dat Carroll in de negende ronde zijn straf inlost mag ook iedereen zijn eerste stop maken, zoals nummers twee en drie Zaugg en Albuquerque doen. Leider Jani heeft geleerd van de sprintrace en stopt een ronde later ook maar snel. Wanneer ook de late stoppers Monaco, Mexico en Australië zijn gestopt heeft Neel Jani de leiding weer gewoon in handen, gevolgd door Adrian Zaugg. Earl Bamber heeft goede zaken gedaan door de derde plaats over te nemen van thuisrijder Albuquerque.

Bamber de fout op
Earl Bamber zit in een lastig parket achter Adrian Zaugg. De Zuid-Afrikaan is namelijk niet bepaald snel, maar heeft wel een hoge topsnelheid. Daarom lukt het Bamber ronde na ronde niet om Zaugg te passeren. Dit zorgt tot frustratie, maar dan moet je toch geconcentreerd blijven. Dat lukt Bamber niet, want hij rijdt twee bochten na weer een mislukte inhaalpoging prompt achterop de auto van Zaugg. Beide auto’s naar de galemiezen en voor beiden een weggegooide podiumpositie. Voor Portugal en Italië goed nieuws, zij schuiven op naar de podiumplaatsen. Ook goed nieuws voor Adam Carroll, na zijn straf en stop is teruggevallen naar plaats tien, want de safetycar komt de baan op. Hiermee wint hij geen posities, maar is wel van de grote achterstand in tijd geholpen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet