VLN

Div: Tiemann/Bernhard winnen eerste VLN-race, Duncan Huisman zesde

vln_start
Start van het nieuwe VLN-seizoen op de Nürburgring, waar nog volop wordt gebouwd

Marcel Tiemann en Timo Bernhard wonnen met de Manthey-Porsche 911 GT3 RSR de 56e ADAC-Westfahlenfahrt, de eerste wedstrijd van de BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. De Mamerow-Racing-Porsche met Chris Mamerow en Lance David Arnold eindigde na 25 ronden met een achterstand van 1.03,3 minuten als tweede, voor de MSpeed-Porsche van Frank Stippler, Norbert Fischer en Marco Seefried. Ook de vierde (Schmickler/Kainz) en vijfde plaats (Schmitz/Abbelen/Althoff) gingen naar Porsche-teams, respectievelijk Mühlner en Frikadelli Racing. Op de zesde plaats kwamen Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Duncan Huisman met de Scheid-BMW over de eindstreep, waarmee ze het best geklasseerde niet-Porsche-team waren. Duncan Huisman was uiteraard ook de beste landgenoot in het eindklassement van de wedstrijd, waarin veel aandacht uitging naar de racepremière van twee nieuwe auto’s: de Audi R8 LMS en de Alpina-BMW B6. Beide auto’s haalden de finish niet.

Tekst: René de Boer
Foto's: Jan Brucke/VLN


"Eifel-Blitz"
“Het was weer een last-minute-actie, want ik kreeg pas donderdag aan het eind van de dag via Jan van Kolfschoten van BMW Motorsport de vraag of ik wilde rijden”, vertelde Duncan Huisman. “Elke coureur moet eigenlijk één keer in z’n leven met de ‘Eifel-Blitz’, de BMW M3 van Johannes Scheid, gereden hebben. Dat kan ik nu dus ook op mijn CV zetten.” De BMW van lokale held Scheid is op de Nordschleife enorm populair, zo ondervond ook Duncan Huisman. “Ongelooflijk! Overal, waar ik ook kwam, zwaaiden de baanposten en de toeschouwers.” Hoewel de BMW al een paar jaar oud is, was Huisman onder de indruk van de auto. “Hij heeft alles: ABS, tractiecontrole, noem maar op, en hij is ook wel snel. De nieuwe restricties in het reglement maken het echter wel wat moeilijker. De restrictor is eigenlijk wat te klein. De auto stuurt perfect, maar we komen vermogen tekort. Hopelijk voor Johannes passen ze dat voor de 24-uursrace nog aan.” Of Huisman ook de volgende VLN-race en/of de 24-uursrace voor Scheid rijdt, staat nog niet vast. “Ik wil in ieder geval graag de 24-uursrace rijden, dat zou ook perfect in mijn schema passen.” Het geruchtencircuit meldt dat Huisman ook in gesprek is met Zakspeed, waar ook Tom Coronel als mogelijke kandidaat voor de 24-uursrace wordt genoemd.

vln_huisman_scheid_bmw
Duncan Huisman met Johannes Scheids "Eifel-Blitz", de BMW M3

Première Carlo van Dam in fabrieks-Volkswagen
Terwijl Huisman al over heel wat ervaring op de Nordschleife beschikt, beleefde een andere Nederlandse coureur zijn racedebuut in de Eifel: Carlo van Dam reed samen met routinier Altfrid Heger en de Chinees Cheng Cong Fu een fabrieks-Volkswagen Scirocco van Volkswagen Motorsport. “Wat was dit gaaf om te doen!”, meldde de Vlaardinger na afloop enthousiast. “Vorige week had ik met een Polo al een keer de baan verkend, maar dit was nog wel heel anders. Met zoveel auto’s racen op zo’n circuit, helemaal te gek!” Het Volkswagen-team had te kampen met de nodige bandenproblemen. Zowel Heger als Fu hadden een klapband, waardoor het nodige kapot ging. “Daarna moest ik de auto overnemen, maar er zaten enorm veel vibraties in”, zei Carlo van Dam. Hij kon nog zes ronden rijden, maar toen besloot het team er voor deze race een eind aan te maken, om niet meer schade op te lopen. Over een eventueel vervolg van zijn campagne mag Carlo van Dam officieel nog niets zeggen, maar de kans is groot dat hij tijdens de 24-uursrace in één van de vijf fabrieks-Scirocco’s zit.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet