V8 Supercars

V8 Supercars: Jamie Whincup wint openingsraces in Adelaide. Hitte eist fysieke tol !

Regerend V8 Supercarkampioen Jamie Whincup won op het voormalige F1 circuit beide races van het populaire Australische V8 Supercarkampioenschap dat dit seizoen voor het eerste op z.g. “groene brandstof” rijdt. Moordende temperaturen eisten van verschillende deelnemers hun tol.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR

start_2009
Het Australische V8 seizoen startte onder extreem warme weersomstandigheden. Vrijwel alle
coureurs verlangden in de eerste wedstrijd naar het einde!

Whincup zet hegemonie voort
De Vodafone Ford Falcon V8 van Jamie Whincup won de eerste wedstrijd nadat Mark Winterbottom. Garth Tander en James Courtney het slachtoffer werden van verschillende incidenten. Lowndes verdween in de muur terwijl Holden-coureur Garth Tander tien ronden voor het einde moest opgeven omdat de “power-steering” van zijn Holden volledig faalde. “Na mijn laatste stop voelde de auto nogal vreemd aan en toen zag ik de rook in mijn spiegels. Waarschijnlijk had ik de wedstrijd uit kunnen rijden. Gezien mijn startpositie voor de tweede wedstrijd vond ik het beter om er maar mee te stoppen. Achteraf een juiste beslissing. De Holdens van Lee Holdsworth en Will Davison eindigden respectievelijk als tweede en derde. Iets wat voor Holdsworth niet al te vaak gebeurt. “Het is mooi om het jaar zo te beginnen” aldus de weinig met podiums verwende Holden-rijder.

Hitte eist tol!
De temperaturen in de V8 cockpits bereikten ongelofelijke hoogtes. James Courtney moest in de eerste wedstrijd voor acht ronden aan de kant. Pas na een medische test liet het Jim Beam Team Courtney weer vertrekken. Ook de z.g. “gekoelde” raceoveralls bleken niet optimaal te functioneren. Omdat het water in de overalls geblokkeerd raakte. Volgens Holden-coureur Rick Kelly was dat niet de eerste keer. In de V8 Supercar-bolides werden temperaturen van over de 80 graden gemeten. Rick Kelly, Marcus Marshall en James Courtney lieten allen de zijruiten uit hun V8’s verwijderen. Kelly verklaarde na de wedstrijd ruim 7 tot 8 kilo aan gewicht verloren te hebben en moest zich onder dokter’s behandeling laten stellen. Bij meerdere deelnemers waren de raceschoenen gewoon gesmolten en moesten hun voeten na de wedstrijd in emmers met ijs af laten koelen.!

In de tweede wedstrijd nam Holden-coureur Garth Tander direct de leiding maar moest die na 14 ronden afstaan aan Vodafone Ford Falcon V8 van Jamie Whincup, die daarna snel zijn voorsprong kon opbouwen en eigenlijk niet meer bedreigd werd. De Holdens van Will Davison en Garth Tander eindigden als tweede en derde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet