WTCC

WTCC: Viervoudige overwinning voor SEAT in Curtiba

480_tarquini

De tweede race van het WTCC op het circuit van Curtiba eindigde net als de eerste, namelijk met een viervoudige overwinning voor SEAT. Op een na zware regen opdrogende baan zegevierde ditmaal de Italiaanse routinier Gabriele Tarquini voor zijn teamgenoten Rydell, Gené en Muller. Tom Coronel werd keurig achtste en wederom tweede “Independent”. Jaap van Lagen kwam als 17e over de eindstreep.

Tekst: René de Boer
Foto’s: FIA WTCC


Voorafgaand aan de race waren er nogal wat verschuivingen in de startopstelling als gevolg van tijdstraffen na de eerste wedstrijd. Zo kregen Larini en Monteiro 30 seconden vanwege het te vroeg inhalen aan het eind van de safety-car-fase. George Tanev en Jaap van Lagen kregen eenzelfde straf vanwege inhalen bij geel in de laatste ronde. “Ik heb geen geel gezien”, verdedigde Jaap van Lagen zich, maar hij werd toch teruggezet. Dat was niet de enige hectiek voor de race: twintig minuten voor de start van de race komt eindelijk de regen, die al dagenlang werd aangekondigd. En in goede tropische traditie komt er meteen veel water naar beneden, hetgeen de wedstrijdleiding diet besluiten, de start tien minuten uit te stellen en het veld van achter de safety-car te laten vertrekken. Ten tijde van de start is het alweer helemaal droog en de zon is zelfs weer te zien, maar de baan is nog volledig nat en het was de vraag, hoe snel deze zal opdrogen. Marin Colak krijgt van dat alles niks mee, zijn auto is op weg naar de startopstelling gestrand en hij staat werkloos langs de baan.

Race na twee ronden vrijgegeven
Na twee ronden achter de BMW X5 Safety Car wordt de race vrijgegeven voor de oorspronkelijk geplande afstand van 14 ronden. Bij de start pakt Porteiro vanaf pole de leidingf voor Priaulx, Hernandez, Farfus en Tarquini. In de eerste ronde strijden Farfus en Hernandez met elkaar om de derde plaats, maar Tarquini profiteert en haalt Farfus in. Coronel is negende, Jaap van Lagen zestiende.

In de vierde ronde steekt Tarquini met een geslaagde actie tussendoor in één keer Hernandez en Priaulx voorbij en is zo al tweede. Priaulx verliest in dezelfde ronde nog een plek aan Farfus en in de eerste bocht van de vijfde ronde maakt Tarquini korte metten met Porteiro, die hij zonder al teveel plichtplegingen voorbijrijdt. Priaulx valt steeds verder terug en moet ook SEAT-rijders Rydell, Gene en Muller voor zich dulden. Farfus verliest in de zesde ronde twee plekken en ook Porteiro valt steeds verder terug. Alleen Hernandez kan zich op de tweede plats nog even in de SEAT-falanx handhaven, maar bij wordt in de zevende ronde ingehaald door Rydell en Gené. Zo rijden er na zeven ronden opnieuw vier SEATs op de eerste vier plaatsen. Gené is echter iets te enthousiast: hij schiet in de achtste ronde in de “S de Baixa” rechtdoor, maar ka wel zijn positie handhaven. Een ronde later gaat Hernandez op dezelfde plek als Gené van de baan af, komt terug en wordt dan geraakt door Porteiro, die hem volledig in de rondte duwt. Hernandez valt terug tot de tiende plaats. Coronel zit daar direct achter, maar zijn positie komt niet in gevaar.

Vier SEATs op de eerste vier plaatsen
Halverwege de race rijden met Tarquini, Rydell, Gené en Muller vier SEATS op de eerste vier plaatsen. Daarachter volgen Farfus, Porteiro en Coronel, Priaulx en Müller completeren de top tien. Porteiro en Farfus strijden met elkaar om de vijfde positie. Coronel verliest in de twaalfde ronde één plek aan Jörg Müller, die kort daarop ook Porteiro en twee ronden later Farfus pakt. Verder verandert er niet veel, zodat ook deze race eindigt met een viervoudige SEAT-zege: Tarquini wint voor Rydell, Gené en Muller. Jörg Müller is beste BMW-rijder op de vijfde plaats voor Farfus. Porteiro wint als zevende algemeen opnieuw bij de privérijders, Coronel wordt tweede Independent en achtste overall. Jaap van Lagen komt als 17e over de eindstreep.

Coronel was wederom tevreden: “Dat was vet! In het begin was het wel even moeilijk, maar ik kon de hele tijd het tempo van Porteiro volgen, ik zat de hele race op zijn achterbumper. We hebben ons met z’n tweeën twee keer verremd en ik ben een keer tegen Priaulx aangereden, maar gelukkig verder zonder schade. Al met al ben ik heel tevreden met dit weekeinde, het heeft zeker meer opgeleverd dan ik had verwacht, vooral na de problemen in de training.” Jaap van Lagen zei: “In de eerste paar ronden was het bijna niet te doen, omdat mijn ruitenwissers niet goed werkten. De ruitenwissermotor is te zwak, ze kwamen nauwelijks omhoog en hoe harder ik reed, hoe zwaarder het was. Ik zag niks! Later ging het wel beter, ik heb er erg van genoten!”

Uitslag:
1. Gabriele Tarquini, ITA, SEAT Leon TDI, 16 r. in 27.44,649 (gem. 127,85 km/u)
2. Rickard Rydell, ZWE, SEAT Leon TDI, op 0,810
3. Jordi Gené, SPA, SEAT Leon TDI, op 5,869
4. Yvan Muller, FRA, SEAT Leon TDI, op 7,157
5. Jörg Müller, DUI, BMW 320si, op 9,916
6. Augusto Farfus, BRA, BMW 320si, op 11,759
7. Felix Porteiro, SPA, BMW 320si, op 13,721
8. Tom Coronel, NED, SEAT Leon, op 14,216
17. Jaap van Lagen, NED, Lada 110, op 34,424

Stand na 2 races:
1. Gabriele Tarquini en Yvan Muller, beide 15 punten
3. Jordi Gené en Rickard Rydell, beide 14 punten
10. Tom Coronel, 1 punt

Stand Yokohama Independents’ Trophy:
1. Felix Porteiro, 31 punten
2. Tom Coronel, 19 punten
3. Franz Engstler, 11 punten

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet