WTCC

WTCC: Yvan Muller leidt SEAT-kwartet in eerste race

480_wtcc_start1_6917

Net als vorig jaar won Yvan Muller de eerste race van het seizoen in het WK Toerwagens. Voor de Fransman was het zijn zevende overwinning in het kampioenschap, voor zijn werkgever SEAT was het de 23e WTCC-zege. Jordi Gené, Rickard Rydell en Gabriele Tarquini maakten er voor de Spanjaarden een viervoudige overwinning van. Tom Coronel eindigde na een uitstekende start als twaalfde en tweede privateer, Jaap van Lagen werd heel netjes vijftiende.

480_wtcc_start1_4312

Tekst: René de Boer
Foto’s: FIA WTCC en Frits van Eldik


Net na de start wordt het al turbulent: Menu belandt in het gras en komt tegen Porteiro aan weer op de baan terug. Priaulx wordt geraakt en duwt op zijn beurt Jörg Müller mee het gras in. Yvan Muller leidt voor Gené, Rydell, Tarquini en dan Farfus en Monteiro. Coronel is na een goede start al twaalfde. Voor Jörg Müller is de race na de eerste ronde al over: hij parkeert zijn BMW met flinke schade aan de linker achterzijde in de pits. Ook voor Menu is de wedstrijd na drie ronden ten einde. In de strijd om de negende plaats heeft Huff het lange tijd aan de stok met Porteiro, zet hem bij uit uitkomen van de Alta-S naast de baan, waarop Porteiro drie plaatsen terugvalt en net voor Coronel uitkomt. Ook Huff parkeert zijn auto net na de uitgang van de pitstraat langs de baan, nadat deze op het rechte stuk stilvalt.

Vooraan het veld blijft alles bij hetzelfde met Muller aan de leiding voor Gené, Rydell, Tarquini, Farfus en Monteiro. In de zesde ronde heeft Larini een fel duel met Hernandez om de zevende plaats. Stefano D’Aste crasht in de Entrada do Miolo: hij gaat te hard de bocht in, raakt de controle over zijn auto kwijt, die van achteren uitbreekt en hard de bandenstapels in knalt. Daarop komt de safety-car in actie, die het veld bij het begin van de zevende ronde oppikt. Coronel is op dat moment nog steeds twaalfde, Jaap van Lagen rijdt als 17e rond.

In de tiende ronde wordt her veld weer losgelaten, dan zijn er nog zeven ronden te rijden, omdat safety-car-ronden in het WTCC bij het totale aantal geplande ronden worden opgeteld. Farfus valt bij de herstart terug en wordt zowel door Monteiro als Larini voorbijgestoken. Coronel zit nu weer direct achter Porteiro in de strijd om de overwinnng in het privéklassement: ze rijden op de plaatsen elf en twaalf. Van Lagen heeft twee plaatsen gewonnen en is nu vijftiende.

Priaulx lijkt snel: nadat hij bij de herstart al Porteiro pakte, wint hij in de elfde ronde ook een plek van Zanardi. Verder gebeurt er weinig. Voor de vorm zigzagt Tarquini af en toe even achter zijn teamgenoot Rickard Rydell. In de veertiende ronde wodt Monteiro langzamer en wordt zowel door Larini als door Farfus voorbijgestoken. Poulsen en Colak crashen in de Curva da Vitoria en zijn beide uit de race. In de laatste ronde zijn er vooraan geen postiewisselingen meer en zo wint Yvan Muller evenals vorig jaar de eerste WTCC-race van het seizoen. De Fransman zegeviert voor zijn merkgenoten Gené, Rydell en Tarquini, terwijl Nicola Larini bij de première van de Chevrolet Cruze heel keurig als vijfde eindigt. Farfus wordt zesde, Hernandez, Monteiro, Priaulx en Porteiro completeren de top tien. Tom Coronel wordt elfde en is daarmee tweede privateer, Jaap van Lagen sluit de eerste race van het seizoen als vijftiende af.

Coronel was tevreden: “Ik had niet gedacht dat ik zoveel voldoening uit deze race zou halen. De start was goed, in de eerste bocht was de verwachte chaos en ik kon er heerlijk tussendoor. Toen zat ik voor D’Aste, Boardman en Engstler, die met elkaar aan het bakkeleien waren. Ik zat drie keer vlak achter Porteiro, maar had geen enkele kans om hem in te halen. Die liep iedere keer heel makkelijk bij me weg. Ik had ook nog een goed gevecht met Zanardi, al met al een leuke race!” Ook Jaap van Lagen was content met zijn wedstrijd: “Alleen in het begin zette Boardman me in de hairpin eraf, daardoor verloor ik wat plaatsen. Qua rondetijden zat het wel goed, zelfs in de laatste ronde reed ik nog een ronde van 1:27,2, dus dat was heel mooi constant. Met de vijftiende plek ben ik wel tevreden. Nou moet ik alleen nog wat meer power hebben!”

480_winnaar_1_4539

Uitslag:
1. Yvan Muller, FRA, SEAT Leon TDI, 16 r. in 26:45,799 (gem. 132,54 km/u)
2. Jordi Gené, ESP, SEAT Leon TDI, op 2,098
3. Rickard Rydell, ZWE, SEAT Leon TDI, op 2,880
4. Gabriele Tarquini, ITA, SEAT Leon TDI, op 3,501
5. Nicola LArini, ITA, Chevrolet Cruze, op 7,183
6. Augusto Farfus, BRA, BMW 320si, op 7,766
7. Sergio Hernandez, SPA, BMW 320si, op 8,152
8. Tiago Monteiro, POR, SEAT Leon TDI, op 8,767
12. Tom Coronel, NED, SEAT Leon, op 15,971
15. Jaap van Lagen, NED, Lada 110, op 24,116

480_4seats_0526


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet