WTCC

WTCC: SEAT pakt eerste vijf plaatsen met geslaagd slotoffensief

480_muller_1330

In Curitiba werd voor het eerst de nieuwe kwalificatiemodus in het WTCC met twee heats toegepast. Terwijl de eerste sessie volop actie bood, was de tweede heat nogal saai, omdat de meeste rijders tot aan het eind wachtten, alvorens hun aanval op de pole te openen. Yvan Muller stond op dat moment al comfortabel aan de leiding en behaalde net als vorig jaar in Curitiba de pole-position, zijn vijfde in de WTCC. De slotaanval bracht de overige SEAT-rijders Gené, Tarquini, Monteiro en Rydell op de plaatsen twee tot en met vijf. Mullers snelste tijd van 1.24,196 minuten betekende ook een nieuw WTCC-kwalificatierecord in Curtiba. Tom Coronel had te maken met softwareproblemen en kwam niet verder dan de 18e plaats, Jaap van Lagen behaalde weer de 20e positie, waarop hij dit weekeinde in Curitiba wel een abonnement lijkt te hebben.


Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC


De eerste heat werd al na ruim vijf minuten gestaakt, nadat de Deen Kristian Poulsen bij het uitkomen van de laatste bocht de controle over zijn BMW verloor, hard de pitmuur raakte en vervolgens aan de overkant van de baan weer tot stilstand kwam. Na zo’n zeven minuten werd de sessie weer vrijgegeven. Op dat moment leidde Larini voor zijn Chevrolet-merkgenoten Menu en Huff en de privérijders D’Aste, Colak en Coronel. Direct na de herstart reden zowel de SEAT- als de BMW-fabriekscoureurs in een gesloten formatie en de rondetijden werden allengs sneller. Yvan Muller zette met 1:24,345 de snelste rondetijd voor zijn merkgenoot Tiago Monteiro en de beide BMW-rijders Jörg Müller en Andy Priaulx. In de slotfase reed Alain Menu naar de tweede tijd voor Tarquini en zo bleef ook de volgorde: Muller, Menu, Tarquini, Monteiro, Müller, Priaulx, Farfus, Gené, Rydell en Larini kwalificeerden zich voor de tweede heat.

Softwareproblemen Coronel, Van Lagen tevreden
Felix Porteiro was op de twaalfde plaats de beste privérijder, Tom Coronel had te kampen met softwareproblemen en werd slechts achttiende. “Ik had problemen met de cut-off bij het schakelen, daardoor liep het niet goed”, verklaarde hij. Jaap van Lagen, die vandaag ook in de beide vrije trainingen al 20e was, bleef deze klassering trouw en sloot de kwalificatie ook als 20e af. “Ik ben wel tevreden, naar omstandigheden ging het wel goed”, meldde hij.

480_vanlagen_5689

In de tien minuten durende “Q2” ging Yvan Muller als eerste de baan op. Hij zette een tijd van 1:24,196 minuten neer, die uiteindelijk genoeg zou zijn voor pole. De anderen wachtten lang: vier minuten en 20 seconden voor het einde verliet Jörg Müller als eerste BMW-rijder de pitstraat, met nog twee minuten te gaan volgden ook Priaulx, Farfus en Larini. Het meest indrukwekkend was echter het slotoffensief van de SEATs, die achter kopman Muller gesloten op de plaatsen twee tot en met vijf reden.

480_muller_9141

Jörg Müller was op de zesde plek de beste BMW-rijder, voor zijn teamgenoot Augusto Farfus. De beide Chevrolet-coureurs Menu en Larini kwalificeerden zich respectievelijk als achtste en negende, oud-wereldkampioen Andy Priaulx completeerde de top tien.

Uitslag:
1. Yvan Muller, FRA, SEAT Leon TDI, 1:24,196
2. Jordi Gené, ESP, SEAT Leon TDI, 1:24,315
3. Gabriele Tarquini, ITA, SEAT Leon TDI, 1:24,355
4. Tiago Monteiro, POR, SEAT Leon TDI, 1:24,472
5. Rickard Rydell, SWE, SEAT Leon TDI, 1:24,486
6. Jörg Müller, GER, BMW 320si, 1:24,637
7. Augusto Farfus, BRA, BMW 320si, 1:24,749
8. Alain Menu, SUI, Chevrolet Cruze, 1:24,831
9. Nicola Larini, ITA, Chevrolet Cruze, 1:24,831
10. Andy Priaulx, GBR, BMW 320si, 1:24,933
12. Felix Porteiro, ESP, BMW 320si, 1:25,377 (beste privérijder)
18. Tom Coronel, NED, SEAT Leon, 1:26,220
20. Jaap van Lagen, NED, Lada 110, 1:26,753
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet