Dutch Touring Car Championship

DTCC: Kunstgrepen zorgen voor leuk schouwspel tijdens Trophy of the Dunes (lang)

De kunstgrepen waarmee de organisatie van het Vodafone DTCC tijdens de Trophy of the Dunes voor een leuker schouwspel wilden zorgen, zijn goed uitgepakt. De verplichte pitstop in combinatie met een - niet tevoren gearrangeerde - safety-car-situatie zorgde voor chaotische taferelen, mede dankzij de verwarring over de uitleg van de reglementen met betrekking tot in welke ronde de auto's binnen moesten komen voor hun verplichte wielenwissel.

wielwissel

Verschillende teams haalden hun auto's binnen tijdens de safety-car-situatie, maar dat bleek bij nadere bestudering van de regels toch een ronde te vroeg te zijn. De regel was namelijk niet 'vanaf de derde ronde', maar 'nadat men in de derde ronde op de baan de streep is gepasseerd', of woorden van die strekking. Dat betekent niets meer of minder dan 'vanaf de vierde ronde'. Omdat het echter alleen om backmarkers ging, greep de wedstrijdleiding niet in. Aan het einde van de dag was het toch de BMW van Duncan Huisman die als eerste over de streep kwam, net als in de eerste race.


Tekst: Hans van der Klis - Foto's: Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters

Het 7.500 man sterke publiek kreeg tijdens de Trophy of the Dunes twee leuke DTCC-races voorgeschoteld. Tijdens de eerste race fungeerde de regen weer eens als 'grote gelijkmaker'. Vooral Jeroen Bleekemolen wist goed te profiteren en vocht een schitterend duel uit met Donald Molenaar, die hem bij de start van de tweede plaats had beroofd.

veld_voor

Met zijn voorwielaandrijver legde Bleekemolen Molenaar het vuur na aan de schenen, terwijl Tim Coronel, de tweede Clio-coureur, voortdurend op het vinkentouw zat. Na verschillende keren in de Tarzan te hebben geprobeerd, schoot Bleekemolen uiteindelijk in de derde ronde langs Molenaar, die op de opdrogende baan moeite had met zijn regenafstelling.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet