Formule 1

Formule 1: FOTA presenteert toekomstvisie en wijzigt onder meer puntensysteem

fota

De Formula One Teams’ Association heeft tijdens een persconferentie in Genève haar visie op de toekomst van de Formule 1 geventileerd. Belangrijkste punt van de teams was een wijziging van de puntentelling waarbij de winnaar 12 punten krijgt, de nummer twee 9 en de nummer drie 7. Ook werd voorgesteld om de meer data publiek te maken. In 2010 zal deze data-openbaring zich nog uitbreiden, worden er constructeurspunten gegeven voor de snelste pitstop en wil de FOTA de races inkorten tot 250 kilometer of 100 minuten. De voorstellen moeten nog wel worden goedgekeurd door het World Motor Sport Council van de FIA.


Tekst: Daan Jeuken

Punten in plaats van medailles
De verandering in puntentelling is een directe reactie op het voorstel van Bernie Ecclestone om een A1 GP-achtig medaillesysteem in te voeren. Uit enquête bleek namelijk dat de toeschouwer een overwinning graag meer gewaardeerd zag. Te vaak werd in plaats van te strijden om de overwinning risico vermeden en genoegen genomen met plaats twee.

De hedendaagse puntentelling in de Formule 1 werd op de schop genomen in Michael Schumachers dominante jaren. Om hem niet al in juli kampioen te laten worden, zoals in 2002 gebeurde, werd besloten om de nummer twee acht punten te geven. Nu de laatste jaren de Formule 1 weer erg competitief is moet er weer meer om de overwinning worden gevochten. Met de door de FOTA voorgestelde puntentelling loopt de winnaar dus 3 punten uit op de nummer twee. De nummer drie krijgt 7 punten, vanaf plaats vier loopt het weer normaal af 5-4-3-2-1.

Inzicht in data
De FOTA stelde ook voor om per direct openheid van zake te geven over de brandstofhoeveelheden van de coureurs, de bandenkeuze en het pitstopplan. Vanaf 2010 worden er nog meer prestatiedata geopenbaard. Dit alles om de sport transparanter te maken voor Jan Publiek.

Wat betreft de racelengte werd voorgesteld om deze vanaf 2010 in te krimpen van 300 naar 250 kilometer, of maximaal een uur en veertig minuten. Dit punt zal echter nog moeten worden goedgekeurd door de houders van de commerciële rechten. Wat betreft de punten moeten er meer mogelijkheden komen om te scoren, zoals een constructeurspunt voor de snelste pitstop van de race. Voor de achterhoedeteams misschien een ideale mogelijkheid om in de slotfase van de race nog snel een puntje te vergaren.

Uitkomst enquête
De publieksenquête die werd afgenomen gaf een vijftal interessante conclusies. De enquête werd afgenomen bij regelmatige, gemiddelde en niet-frequente toeschouwers. De uitkomst was dat de Formule 1 zeker niet ‘gebroken’ was en de veranderingen niet te radicaal moesten zijn. Tweede punt was dat de Formule 1 meer ‘gebruiksvriendelijk’ moest zijn voor de toeschouwer, via nieuwe media en dergelijke. De kwalificatie behoefde volgens de enquête geen dringende veranderingen, in tegenstelling tot het puntensysteem. Tot slot moesten de pitstops en het tanken worden geëvolueerd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet