Formula Ford

Formule Ford: Xavier Maassen onttroont Jaap van Lagen in tumultueuze Masters race (lang)


meijer_veld

Verrassende pole position
Eigenlijk had de wedstrijdleiding de training al na vijf ronden kunnen stoppen. De volledige top twaalf reed zijn snelste tijd in deze periode van de training. Daarna werd het alleen nog maar druk in de pitsstraat. Een duidelijk bandenverhaal. Alle rijders kwamen dan ook met dezelfde verklaring. "Na de uitrij- en de eerste volle ronde is de grip in ronde nummer drie en vier super, in ronde vijf begint de achterkant al te glijden en daarna is het over met de snelle tijden." De man die zijn zaken het best voor elkaar had en verrassend de pole position pakte was Xavier Maassen. "Alles was erop gericht om in die eerste ronden de tijd neer te zetten, dat lukte perfect. De tweede ronde was al een 1:44.7 toen de 1:44.402 en vervolgens weer een 1:44.7 seconden. Om voor de wedstrijd de banden te sparen ben ik daarna naar binnen gegaan."

Met zijn pole position dook Maassen ruim onder het bestaande officiêle baanrecord van 1:45.07. Maassen: "er zijn op diverse plekken op de baan nieuwe stukken asfalt gelegd, daardoor is er meer grip dan we gewend zijn, nadeel is wel dat de banden sneller slijten." Maassen reed net als Geva teamgenoot Tristan te Pas in de Mygale 2001. "We hebben tot de race in Assen alles geprobeerd om de Mygale 2002 te verbeteren. In Assen zijn we tot de conclusie gekomen dat de mogelijkheden waren uitgeput en dat de 2001 versie gewoon sneller was. Het bewijs is denk ik vandaag wel geleverd. We hebben de auto net één week en staan nu al op pole."

actie

vanlagen_roken

meijer_zittenDubbelprogramma
Met zijn snelle tijd weerhield Maassen de dit seizoen oppermachtige Jaap van Lagen van zijn vijfde pole position uit zes wedstrijden. Van Lagen: "mijn tweede ronde zat al in de 1:44. In ronde drie en vier moest het gebeuren maar kwam ik in verkeer terecht, dat heeft net te veel gekost." De snelle MP Motorsport coureur beleefde tijdens de Marlboro Masters ook zijn Formule 3 debuut. Na de Formule 3 testritten was het weer wennen in de Formule Ford. "Het remmen is heel anders, in de Formule 3 is het gewoon trappen, hier moet je heel gedoceerd remmen, de eerste paar ronden van de vrije training blokkeerde ik dan ook de boel."

De als zesde geklasseerde Paul Meijer was niet helemaal tevreden met zijn tijd.

Verse paarden
Op een keurige derde plaats een tevreden Michel Florie. "Ik zit er weer goed bij en in mijn snelste ronde heb ik nog twee foutjes gemaakt, dus er kan nog wat af. Voor de wedstrijd gaat er een nieuwe motor in. De huidige doet zijn werk al drie jaar, maar loopt nu wel op z'n laatste benen."

De als zesde geklasseerde Paul Meijer was niet helemaal tevreden met zijn tijd. "In de vrije training ging het iets harder, aan die tijden kwam ik net niet. Na de eerste doorkomst had ik veel ruimte voor me en ging dus meteen voor een snelle ronde. Ik reed het gat echter zo snel dicht dat ik weer in verkeer terecht kwam. Daarna probeerde Stephanie Boden me nog uit te remmen en zaten we alweer in ronde vijf. Dat zie je aan de rest, dan lukt het niet meer." De jonge Racing for Holland piloot had zijn tactiek voor de race al bepaald. "Laat ze voor me maar vechten, ik wacht eerst af, spaar mijn banden en probeer in de laatste ronden toe te slaan. Tot nu toe was het steeds na een hoge kwalificatie positie een matige uitslag, nu moet het maar eens andersom."

Op een zeventiende plaats en terug van weggeweest Jaap Hekker. "In de vrije training ging het niet, we hebben veel veranderd en dat werkte goed. De tijden blijven heel constant." Minder te spreken was Stephanie Boden met haar twaalfde plaats. Door een langzaam leeglopende band belandde de Belgische met haar Van Diemen in de vangrail. Gelukkig bleef de schade beperkt.

florie_actie2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet