GT

Div: Chaos bij Japans GT op Fontana


De winnende Nissan 350Z Turbo van Toshihiro Keineishi en de Fransman ErickComas. Foto JGTC. 

De spectaculaire Japanse GT bolides kwamen afgelopen weekend voor het eerst buiten Azie in actie. De eerste wedstrijd op Fontana in Californie werd door ruim 30.000 enthousiastelingen bezocht, maar doordat enkele teams hun verplichte stop vergaten eindigde de wedstrijd chaotisch.
Uiteindelijk werd de overwinning toegewezen aan de Nissan 350Z Turbo van Toshihiro Kaneishi en de Fransman Erik Comas.De spectaculaire Japanse GT bolides waren op Fontana bijna 5 secs. sneller dan de Daytona Prototypes vorige maand. Met Stephane Ratel van de FIA GT series lopen er tevens onderhandelingen om deze spectaculaire bolides, waarin Tom Coronel in het verleden uitkwam naar Europa te halen!

Tekst: Willem J. Staat

De allereerste JGTC race op de California Motor Speedway, oftewel Fontana eindigde chaotisch nadat de eerste twee geëindigden in de GT500 en GT300 categorie een 60 secs. penalty kregen opgelegd vanwege het niet afleggen van de tweede verplichte pitstop. Daardoor ging de overwinning tenslotte naar de Nissan 350Z Turbo van Toshihiro Kaneishi en de Fransman Erik Comas. De Honda NSX van Andre Lotterer/Tsugio Matsuda ging met 1.156 secs. voorsprong als eerste over de streep, maar werd naar de tweede plaats teruggezet. Lotterer maakte in de 15e ronde een pitstop onder neutralisatie en niet na een bepaalde afgelegde afstand. Drie andere deelnemers kregen dezelfde sanctie opgelegd, waaronder de winnaarsvan de GT300 categorie, de Japanners Yamano en Kurosawa, eveneens met een Honda NSX. Zij beschikten echter over voldoende voorsprong om hun klasse-overwinning te behouden. Lotterer was direct bij de start achterstevoren gegaan en maakte gebruik van een neutralisatie in de 15e ronde, die hem later zwaar zou opbreken. In de 50e ronde gaf Lotterer de NSX over aan Matsuda, die de NSX optisch als eerste over de streep bracht.  

UITSLAG
1. GT 500 Toshihiro Kaneishi/Erik Comas Nissan 350 Z Turbo 87 ronden
2. GT 500 Andre Lotterer/?Tsugio Matsuda Honda NSX Turbo 87 ronden
3.GT 500 Naoki Hattori/Shigekazu Wakisaka Toyota Supra 87 ronden
4. GT 500 Benoit Treluyer/Yuji Ide Nissan 350 Z Turbo 87 ronden
5. GT 500 James Courtney/Tatsuya Kataokoa Toyota Supra 86 ronden
6. GT 300 Tetsuja Yamano/Haruki Kurosawa Honda NSX 84 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet