DTM

DTM: Rover als vierde fabrikant in de DTM?



Een van de meest geliefde gespreksonderwerpen in de Duitse autosport is het al dan niet komen van een vierde fabrikant (naast Audi, Opel en Mercedes-Benz) in de DTM. Deden eerder in dit verband al de namen van achtereenvolgens Porsche, Alfa Romeo en Maserati de ronde, deze week wordt de geruchtenstroom gevoed door speculaties over het Britse merk Rover. Het tweewekelijkse vakblad "Autobild Motorsport" meldt in zijn uitgave van aanstaande woensdag dat Rover volgend jaar met het model Rover 75 in de DTM aan de start verschijnt.

Hans-Werner Aufrecht, voorzitter van de overkoepelende DTM-organisatie ITR, bevestigt desgevraagd dat er "in 2005 een vierde fabrikant komt", maar hij wil nog niet zeggen om welk merk het hierbij gaat. "Die bekendmaking laat ik aan de desbetreffende fabrikant over", aldus Aufrecht. Volgens de informatie van "Autobild Motorsport" wordt de wedstrijdversie van de Rover 75 gebouwd bij de Britse onderneming Zytek Engineering, die tot dusver de motoren leverde voor het FIA Formule 3000-kampioenschap. Via contacten in Groot-Brittannië vernam AUTOSPORT.NL dat er bij Zytek inderdaad sinds september wordt gewerkt aan een toerwagenproject. Of Rover daarmee dan al daadwerkelijk vanaf het begin van het seizoen 2005 kan racen, is natuurlijk zeer de vraag.

Bij Rover Deutschland in Neuss weet nog niemand officieel iets van een mogelijk DTM-project af. Woordvoerster Barbara Schörmann-Arends, vroeger bij Citroën Deutschland en al jarenlang actief in de PR, verklaarde gisteren: "Ik hoor dit echt voor het eerst." De stap lijkt ook enigszins merkwaardig, omdat Rover op de Duitse markt een buitengewoon kleine speler is. Bovendien is zustermerk MG met de 75 al actief in het Brits toerwagenkampioenschap BTCC. In oktober reed MG een gastrace bij de finale van het Duits productiewagenkampioenschap op het circuit van Oschersleben, waar Anthony Reid met de MG 75 een afgetekende overwinning behaalde. Een te ontwikkelen DTM-versie van de 75 heeft echter niets met de tweeliter Super Production-versie te maken.

Een eventuele stap richting DTM zou te maken kunnen hebben met het belang dat een Chinese investeringsgroep in Rover wil verwerven. Eind november werd gemeld dat het Chinese staatsbedrijf Shanghai Automotive Industry (SAIC) via een in 2005 op te richten joint-venture een belang van 70 procent in MG Rover wil verwerven. In Shanghai is de DTM inmiddels geen onbekend fenomeen meer. Ook Rover zou in de DTM overigens niet nieuw zijn: in de beginjaren was de Rover Vitesse een succesvolle toerwagen. De Deen Kurt Thiim werd in 1986 met een Rover kampioen in de klasse.



 

Tekst: Albert Landman i.s.m. John Howard

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet