EK Mégane Trophy

Eurocup Mégane Trophy: Shake-down van de Renault MéganeTrophy op het circuit Paul Ricard



Een week nadat Renault Sport op het circuit van Paul Ricard de Formule Renault V6 uitvoerig aan de tand voelde, was men terug om een tweede nieuwe auto aan een eerste test te onderwerpen. In handen van Stëphane Ortelli kreeg de Renault Mégane Trophy een vruchtbare testsessie te verwerken.
 

Tekst en foto: PR

Het ontwikkelen van een high-tech racewagen is een tijdrovende en secure bezigheid. Helemaal als je ervoor kiest niet van een bestaand product " een standaard straatversie bijvoorbeeld " uit te gaan maar van niets uit iets op de elektronische tekentafel te ontwerpen. Renault Sport heeft de Renault Mégane Trophy ontworpen rond een stalen buizenchassis, waarop een polyester carrosserie is gemonteerd. Net als bij de fameuze Clio V6 zit ook bij de Mégane Trophy de motor centraal middenachter. Maar het vermogen van de 3.5 liter is vergroot tot 320 pk. De V6 is gekoppeld aan een sequentieel schakelende zesbak. Tot zover zijn dat geen echte nieuwtjes. Een nadere beschouwing van het aërodynamische pakket geeft echter een indrukwekkende aanblik. De neus is diep naar beneden doorgetrokken en heeft grote luchtopeningen. Aan de zijkant valt de grote tunnel op waardoor de warme lucht uit het motorcompartiment wordt gezogen. Ook daar een tot vlak boven de grond doorgetrokken dorpel. De achterzijde is misschien wel het meest indrukwekkend. Een fors bemeten achterspoiler en een even formidabele diffuser hebben ongetwijfeld tot resultaat dat de achterwielen stevig op het asfalt worden gedrukt. Testpiloot Stéphane Ortelli - de FIA GT-N kampioen van 2004 - was opgetogen. "Hoewel dit pas de eerste 28 testronden waren geeft de auto nu al veel feedback als je iets aan de afstelling verandert. De balans is heel erg goed en hij is echt makkelijk te rijden. De zitpositie is maar een klein beetje uit de as gelegd en dat geeft je een goed controlerend gevoel.

De Renault Mégane Trophy is helemaal op de computer ontworpen (Computer Aided Design) en het is verbazend dat de auto zich bij zijn eerste tests precies zo gedraagt als de ingenieurs dat hadden voorzien. "We hebben geen enkele nare verrassing gehad en de veranderingen die we telkens na vier á vijf ronden aanbrachten werkten precies uit zoals verwacht. Vanaf nu moeten we volle vaart vooruit met het ontwikkelingswerk. Alle componenten moeten tot uit den treuren aan zware beproevingen worden onderworpen voordat we opdracht kunnen geven ze in serieproductie te nemen", was het commentaar van Jaime Mortal, de ontwikkelingschef van Renault Sport.
Samen met de Formule Renault V6 zal de Renault Mégane Trophy het hoofdnummer zijn op de nieuwe 'World Series by Renault'. Op 1 mei 2005 zal op het circuit van het Belgische Zolder de premiëre plaatsvinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet