DTM

DTM: Opel volgend jaar met vier auto's in DTM



Na aanhoudende verliezen besloot General Motors recent tot een grootscheepse bezuinigingsoperatie bij haar merken Opel en Saab. Gevolg is onder andere een voor 2006 gepland Opel-afscheid van de Deutsche Tourenwagen Masters. Vandaag bleek dat het schrappen van kosten ook op korte termijn gevolgen heeft voor de DTM-deelname. In haar laatste seizoen gaat Opel haar inspanningen namelijk noodgedwongen terugschroeven tot een lager pitje. Daardoor bestaat het Opel-team komend jaar vooralsnog uit vier nieuwe bolides. Van de inzet van oude auto's is voorlopig geen sprake, maar deze zou bij voldoende belangstelling van sponsoren alsnog overwogen kunnen worden. Overigens heeft Opel wel aangegeven ook na 2005 actief te blijven in de autosport.

Door Ralf Dennissen
foto: Boudewijn Pieters


Traditioneel wordt op de Essen Motor Show behoorlijk wat nieuws wereldkundig gemaakt rondom het naderende autosportjaar. Helaas is het voor Opel dit jaar niet alleen goud wat er blinkt; de bezuinigingsoperatie van ettelijke honderden miljoenen euro's treft uiteraard ook de sportafdeling van de Rüsselsheimse fabrikant. Toch had Alain Visser, lid van de raad van bestuur van Opel, ook positief nieuws te melden. "Autosport blijft ook na 2005 een belangrijk onderdeel van het imago van het merk. De komende maand wordt hard gewerkt aan een strategie voor 2005", vertelde hij in Essen.Opel volgend jaar met vier auto's in DTM

Mes ook in F3
Naast de genoemde maatregelen in de DTM wordt ook geen fabrieksondersteuning meer geleverd aan bijvoorbeeld Team Rosberg in de Formule 3 Euroseries, wel blijft Opel samen met Spiess klantenmotoren bouwen. Ook de deelname aan de 24 uur op de Nürburgring sneuvelt hoogstwaarschijnlijk. In de DTM gaat het Opel Performance Center (OPC) een veel nadrukkelijker rol spelen ten koste van de teams Holzer en Phoenix. Deze financiële maatregel heeft wellicht ook sportieve voordelen, aangezien Opel nu meer dan voorheen als één geheel de handschoen kan opnemen tegen Audi en Mercedes-Benz.

Frentzen, Fässler en Aiello zeker voor 2005
Op het personele vlak zorgt de ingekrompen Opel-afvaardiging uiteraard ook voor een lastige situatie; afgelopen jaar reden er nog zes coureurs in een Vectra. Heinz-Harald Frentzen en Marcel Fässler hebben als enige rijders reeds een contract voor 2005, een overeenkomst die vandaag bevestigd werd in Essen. Inmiddels is ook een mondeling akkoord bereikt met Laurent Aiello. De DTM-kampioen van 2002 maakte afgelopen jaar geen geheim van een wederzijdse belangstelling tussen hem en het Chevrolet-team in het WTCC. Nu die vrijage geen huwelijk heeft opgeleverd, zegt de Fransman zeer gemotiveerd te zijn voor nog een jaar DTM.

Stoelendans
Nu Aiello bevestigd is bij Opel, blijft er dus nog één plek over in een 2005-auto. Daarvoor zijn Peter Dumbreck, Manuel Reuter en Timo Scheider de kandidaten. Scheider was achter de schermen maandenlang bezig om onderdak te vinden bij het Audi-team, maar is daar niet in geslaagd. Eerder dit jaar had manager Willi Weber een testcontract bij het Formule 1-team van Jaguar zo goed als rond, maar die kansen keerden toen Ford bekendmaakte te stoppen met haar F1-inspanningen. Manuel Reuter boekte in 2004 het beste Opel-resultaat met een derde plaats op Oschersleben en ligt zeer goed bij het Opel-management. Peter Dumbreck viel het afgelopen seizoen vooral op door zijn megacrash op Zandvoort.

Bleekemolen wacht af
Net als vorig jaar betekent de onduidelijke situatie bij Opel dat voor Jeroen Bleekemolen weer een 'wachtwinter' is aangebroken. Voor de jonge Aerdenhouter leek een aantal weken geleden een zit in een 2004-Vectra binnen handbereik, totdat men besloot de geldkraan nog wat verder dicht te draaien. "Het is nu allemaal erg onduidelijk wat er gaat gebeuren, terwijl het er een paar weken geleden nog erg goed uitzag", vertelt hij. De 23-jarige coureur heeft de hoop op een DTM-zit voor 2005 nog niet opgegeven, maar: "Ik houd mijn ogen ook open richting andere klassen, bijvoorbeeld het WTCC of de sportscars." Hij besluit: "Gelukkig is het pas november, dus we hebben nog genoeg tijd."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet