Diversen

Div: Bovenop de actie bij de OCA



 "Als we het goed doen, heeft niemand in de gaten dat we er zijn", is een opmerking die je vaak hoort uit de mond van één van de vele OCA-vrijwilligers die actief zijn bij de evenementen op Circuit Park Zandvoort. Geen wonder dus, dat maar weinig mensen weten hoe veel werk de leden van de Officials Club Automobielsport eigenlijk verzetten op het circuit. Tijdens de eerste race om het Winter Endurance Kampioenschap keek AUTOSPORT.NL een dagje mee. 

Door Marco Antheunisse en Ralf Dennissen 

Al sinds 1966 is de OCA actief op Circuit Park Zandvoort. Het ledenbestand is in die jaren gegroeid tot zo'n vijf á zeshonderd mannen en vrouwen, waarvan er 350 actief zijn als official. Bij een gemiddeld A-evenement zijn op vrijdag 25, op zaterdag 120 en op zondag zo'n 130 marshals actief. Dat zijn allemaal mensen die zelf hun vervoer betalen, die het doen voor een introducéekaart, een lunchpakket, gezelligheid en natuurlijk vooral de liefhebberij. De paddockmarshals, de pitmarshals, de flagmarshals, de rescuemarshals en startmarshals vormen de vijf 'afdelingen' binnen de OCA. Daarnaast zitten er leden in de safety car, de takelwagens, de dokterswagens en zorgt er iemand voor de communicatie vanuit de toren van de wedstrijdleiding.  

 

Voorzitter Cor de Leur voor het clubhuis van de OCA. "De tijdwaarnemers, technische commissie-leden en wedstrijdleiders komen vaak bij ons vandaan, maar die zaken regelen wij niet", vertelt Cor de Leur, voorzitter van de OCA. "Door onze professionele aanpak zijn we vaak ook bij buitenlandse evenementen aanwezig. Bij de Formule 1 op Silverstone en Spa bijvoorbeeld, de 24 uur van Le Mans en de DTM."

  

Startmarshal Joop Oudsen, al sinds jaar en dag een vaste waarde op de startgrid. 

Spanning

Wat trekt mensen toch zo aan in het werk naast de baan? "Er is natuurlijk de sfeer, de spanning van het hele gebeuren", vertelt Joop Oudsen, al 28 jaar actief, waarvan het grootste deel als startmarshal. "Als startmarshal zorg je voor de opstelling op de pre-grid, het aftellen van de minuten voor de race en de startopstelling", legt Oudsen uit. "Als de wedstrijdleiding beslist dat iemand achteraan moet starten, dan zorgen wij ervoor dat dit ook gebeurt."De tien startofficials zijn overigens - terwijl de naam dit wél doet vermoeden " niet verantwoordelijk voor de start van de race. De wedstrijdleiding drukt namelijk op de knop voor het groene licht en vlagt daarbij ook de winnaar af. "Tijdens de race verrichten we wel hand- en spandiensten en helpen we bijvoorbeeld de man die de ronden aftelt voor de coureurs", legt Oudsen uit. De grote drukte ligt echter voor de race. Of zoals tijdens de afgelopen DTM-race: bij een herstart. De steeds veranderende startopstelling na het ongeluk van Peter Dumbreck bezorgde de startofficials toen een behoorlijk intensieve middag.

   

Roy Gesser, hier in gesprek met AUTOSPORT.nl verslaggever Ralf Dennissen, is een bekend gezicht in de pitstraat. 

Een leuk alternatief

"Ik heb vroeger gekart, maar had geen geld om echt te gaan racen. Dan is dit een leuk alternatief", vertelt Roy Gesser over zijn beweegredenen om OCA-lid te worden. De Hoofd-Paddockmarshal is nu zo'n vijftien jaar actief en geniet vooral van het feit dat hij er tijdens een raceweekend 'middenin staat'. Gesser: "Je ziet de race van dichtbij, bent in contact met de rijders. Dat is toch anders dan thuis voor de buis zitten."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet