SEAT Cupra Cup

Sheila Verschuur en Michel Schaap kampioen SEAT Cupra Cup

Het College voor Autosport Rechtspraak heeft besloten dat de auto's van Team Haagsche Olifant, met onder meer de aanvankelijke kampioenen Christiaan Frankenhout en Marcel Duits, niet reglementair waren tijdens de Finaleraces. Het gevolg is dat Sheila Verschuur en Michel Schaap nu kampioen zijn in de SEAT Cupra Cup. Orbit Autosport, het team van Verschuur en Schaap, had tijdens de Finaleraces een protest ingediend tegen de EGR-klep van de auto's van Team Haagsche Olifant. Dit protest werd tijdens het raceweekeinde toegewezen. Team Haagsche Olifant ging tegen deze beslissing in beroep, met als gevolg dat het CAR zich over deze zaak moest buigen.
EGR is de afkorting van exhaust gas recirculation (uitlaatgasrecirculatie). De EGR in de SEAT Cupra Cup functioneert niet, maar mag niet verwijderd worden.
     

Tekst: Roy van der Laan 

Ivo Berger, teameigenaar van Team Haagsche Olifant, is uiteraard niet blij met de uitspraak. "Wij hebben de Technische Commissie diverse keren gevraagd of onze EGR-klep reglementair in orde was. Het antwoord was positief. Nu blijkt het allemaal toch anders te zijn. Mijn conclusie luidt: de TC doet er niet toe. De TC doet uitspraken waar je niet op aankunt. Waar moet je als team dan nog van uitgaan?"
Marc Koster, rijder van Team Haagsche Olifant, vertelde tijdens de Finaleraces al dat de TC de EGR-kleppen van het team drie keer gecontroleerd heeft. "We hebben nooit problemen gehad."
Klaas Oudejans, tijdens een aantal evenementen Hoofd TC, ziet deze kwestie anders. "Team Haagsche Olifant kwam met het argument dat zij toestemming hadden gehad om de door hen uitgevoerde veranderingen uit te voeren. Je hebt pas toestemming als je dat zwart op wit op papier hebt staan, en dat heeft het team niet. Ik ben dit seizoen niet bij alle races geweest, mede daarom heb ik alle leden van de TC gevraagd of zij iets hebben toegezegd op dit gebied. Dat is niet het geval. Wat Team Haagsche Olifant heeft gedaan, mag reglementair niet."  

Oneerlijk
 
Berger heeft het helemaal gehad met de autosport. Hij kondigde al voorafgaande aan de Finaleraces zijn afscheid van de SEAT Cupra Cup aan; hij kan onvoldoende tijd vrijmaken voor de teambeslommeringen en de raceweekeinden. De deur naar nog een seizoen stond op dat moment nog op een kiertje, maar is nu definitief gesloten. "Ik baal niet alleen van de uitspraak naar aanleiding van de EGR-kleppen van onze auto's. Er is dit seizoen zoveel misgegaan. Denk bijvoorbeeld aan de tijdstraf van Sheila Verschuur tijdens de Marlboro Masters. Wij vonden dat de 60 seconden die Sheila kreeg, tijdens de Trophy of the Dunes opgelegd moest worden. Ons protest werd niet gehonoreerd omdat we al tijdens de Marlboro Masters een protest hadden moeten indienen en niet achteraf, zoals wij gedaan hebben. Het probleem was echter dat helemaal niemand op Circuit Park Zandvoort ons dat op dat moment kon vertellen." Berger ziet zijn team als de morele kampioen. 

Gewaarschuwd
 
Frans Verschuur, teameigenaar van Orbit Autosport, verklaarde tijdens de Finaleraces dat hij Team Haagsche Olifant al meerdere keren had gewaarschuwd. "Op het circuit van Zolder (in juli, red.) zag ik al dat hun oplossing niet klopte. Ik heb hen drie keer gewaarschuwd, maar daar deed het team niets mee." Tijdens de Finaleraces protesteerde Orbit Autosport vervolgens tegen de EGR-klep van de beide auto's van Team Haagsche Olifant. Dat heeft uiteindelijk de strijd om de titel beslist.  

Onverwacht
 
Michel Schaap ging er aan het begin van het seizoen niet van uit dat hij samen met Sheila tot de titelkandidaten zou behoren, zo vertelde hij tijdens de Finaleraces. Sheila liet vorig jaar in de Toyota Yaris Cup al zien dat ze snel is, op het gebied van finishen en foutloos rijden was ze minder succesvol. Routinier Schaap: "Het was de bedoeling dat ik Sheila dit jaar zou begeleiden. Tijdens de eerste twee raceweekeinden van de SEAT Cupra Cup scoorden we niet zo goed, vanaf Zolder reden we opeens voorin. Naarmate de successen elkaar opvolgden, begonnen we pas meer en meer aan de titel te denken."  

Goede organisatie 
 
Mede het feit dat Orbit als team aan de SEAT Cupra Cup deelneemt en daarnaast ook deel uitmaakt van de organisatie (ontwikkelingswerk, onderdelenvoorziening), leidde tijdens en na de Finaleraces tot de nodige discussies. Aan de andere kant: iedereen wist aan het begin van het seizoen dat Orbit deze 'dubbelrol' zou spelen en heeft daarmee ingestemd door zich in te schrijven voor de merkencup.   Verschuur wijst erop dat ook Beek Auto Racing (tuner van de auto's van Team Haagsche Olifant) als ontwikkelingspartner bij de SEAT Cupra Cup betrokken was en is. "Zij hebben aan het onderstel en aan het motormanagement gewerkt en verzorgen de verzegeling van de computer." Hij ziet het probleem niet. "Voor ons als Orbit Autosport zijn onze activiteiten in de SEAT Cupra Cup 'gewoon' werk. Bovendien: wie is er anders in staat om in korte tijd in iedere auto een nieuwe rollbar in te bouwen en de overige wijzigingen door te voeren? Ik vind het bovendien goed dat Beek Auto Racing bij de Cup betrokken is. Zij zijn ervaren op het gebied van motormanagement."Verschuur prijst tot slot de organisatie van de SEAT Cupra Cup. "Er is dit seizoen  veel verbeterd aan de auto's, SEAT heeft alles betaald. Dat vind ik erg netjes, andere klassen kunnen hier nog iets van leren. De auto's zijn nu praktisch uitontwikkeld. Het is voor nieuwe rijders en teams nu een mooi moment om in de klasse te stappen."  

Wijzigingen 
We vermeldden al in ons raceverslag naar aanleiding van de Finaleraces, dat er binnen de SEAT Cupra Cup waarschijnlijk enkele (organisatorische) wijzigingen doorgevoerd zullen worden. Hierover zullen wij u op de hoogte houden. De winterslaap van de SEAT Cupra Cup is nog niet begonnen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet