Formule Renault 3.5

Formule Renault 3.5: Overweldigende belangstelling voor nieuwe Formule Renault V6


Niet minder dan 54 aanmeldingen waren er bij Renault Sport binnengekomen voor de nieuwe Formule Renault V6, die in 2005 zijn opwachting maakt. De 27 daaraan verbonden teams leverden een hoop hoofdbrekens op, aangezien er maximaal 15 worden toegelaten. De bestaande teams uit de huidige Formule Renault V6 en de Nissan World Series hebben uiteindelijk de prioriteit gekregen.

Uit alle gelederen van de formulewagensport zijn die aanmeldingen binnengekomen. Ook uit de wereld van de Euroseries Formule 3, de Formule 3000 en Euro F 3000. En de meeste teams uit de Eurocup Formule Renault V6 en Nissan World Series willen in 2005 aan de klasse deelnemen.

Veertien teams hadden al bij de eerste presentatie in juli aan de verplichtingen voldaan en tevens op 2 november een contract getekend voor de aanschaf van twee auto's. Jean-Paul Mari, directeur van Renault Sport Technologies', heeft daaraan nog een vijftiende team toegevoegd, dat eveneens uit de Nissan World Series afkomstig is. "Wij hebben van begin af aan gesteld dat de teams die in 2005 in die beide disciplines actief zijn, de eerste keus zouden hebben. Desalniettemin heeft het ons verrast dat ook een groot aantal vooraanstaande teams uit de Formule 3 en Formule 3000 serieuze belangstelling hebben geventileerd. Dat is voor ons een bewijs dat wij met deze nieuwe klasse en auto de juiste weg hebben gekozen. Het wordt een vooraanstaand kampioenschap, gezien het niveau van de ingeschreven teams." De eerste officiële testen met de Formule Renault V6, zowel als met de Renault Mégane Trophy, moeten nog plaats vinden. In het weekend van 1 mei 2005 vindt dan de eerste race plaats, op het circuit van het Belgische Zolder. Intussen is ook de plaats van handeling van de Spaanse ronde vastgesteld, namelijk in Bilbao. Niemand die wist dat daar een circuit lag en dat klopt. Het stadsbestuur van de Baskische hoofdstad stelt maar liefst € 16 miljoen ter beschikking om drie jaar achtereen de Worldseries te laten rijden. Op een stratencircuit midden in het centrum, waarbij tweemaal de Ria de Bilbao wordt overgestoken. Daarmee is Bilbao na Monaco de tweede Europese stad waar op zo'n grote schaal midden in de stad zal worden geracet. Andere voorbeelden zijn overigens Neurenberg (DTM) en Pau (Formule 3).
In ons land zullen alle ogen zijn gericht op Jaap van Lagen, die afgelopen seizoen al heel sterk was in de Eurocup Formule Renault V6. Zijn Interwetten Team behoort tot de inschrijvers. Maar ook andere bekende teams hebben serieuze belangstelling voor de snelle Nederlander getoond.
 
Voorlopige opgave van deelnemende teams
AFC Motorsport  (It) Eurocup Formula Renault V6
Avelon  (It) idem
Cram Competition  (It) idem
EuroInternational  (It) idem
Interwetten  (Oos) idem (Jaap van Lagen?)
Jenzer Motorsport  (Zwi) idem
Victory Engineering  (It) idem
Carlin Motorsport  (Eng) World Series by Nissan
Dams  (Fra) idem
Epsilon-Euskadi  (Spa) idem
GD Racing  (It) idem
KTR  (Bel) idem
Pons Racing  (Spa) idem
RC Motorsport  (It) idem
Saulnier Racing  (Fra) idem
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet