Formule 3

F3: Ho-Pin Tung in Macau F3 Grand Prix



Ho-Pin Tung (22) zal in het lange weekend van 18 tot 21 november aan de start verschijnen van één van de meest prestigieuze Formule 3-races ter wereld, die van Macau. In de 51ste editie van de beroemde Macau F3 Grand Prix zal de Chinese Nederlander rijden voor het Engelse top team Hitech Racing. Ho-Pin sluit met Macau een succesvol debuutjaar in de Formule 3 af en hij hoopt op het sensationele en smalle stratencircuit van Macau zich net zo in de schijnwerpers te rijden als vele illustere voorgangers.

Tekst en foto: PR

De Formule 3 Grand Prix van Macau kent veel latere F1-rijders als winnaars. Ayrton Senna (1983), Michael Schumacher (1990), Ralf Schumacher (1995) en nog maar kort geleden Takuma Sato, die nu in de BAR-Honda hoge ogen gooit. Een overwinning in de uitdagende race door de straten van Macau wordt beschouwd als een overtuigende sollicitatie voor hogere raceklassen. Hoewel, alleen al finishen is een indrukwekkende prestatie, omdat de baan moeilijk onder de knie te krijgen is, zeker voor een rookie als Ho-Pin Tung. En daarbij is de stratenrace niet één van de veiligste, om het heel voorzichtig uit te drukken.

Formule 3 rookie
Vorig jaar was Tung de eerste Chinese rijder ooit, die in een Formule 1"auto reed. Hij was door het BMW-Williams F1-team uitgenodigd voor test op het circuit van Jerez. Zijn optreden daar was de beloning voor het op overweldigende wijze winnen van het BMW Asia Series kampioenschap in 2003. Dit jaar rondde Ho-Pin Tung een succesvol debuutjaar in het Duits Formule 3-kampioenschap af met Van Amersfoort Racing. Hij scoorde twee tweede plaatsen en nog twee derde plaatsen en in de laatste race, op het circuit van Oschersleben, reed hij de snelste raceronde. Tung wil volgend jaar in de Formule 3 niet alleen voor het podium gaan, maar ook voor de hoogste trede. 

Adrenaline
"Ik kijk enorm uit naar de race in Macau. Het is praktisch in China en alleen al daarom vind ik dat ik van de partij moet zijn. Maar de echte uitdaging is het meestrijden in de meest opwindende, zeg maar de meest huiveringwekkende race van het jaar. En ik vind het een schitterende opvulling van het nogal grote gat dat zit tussen de laatste race in het Duits Formule 3-kampioenschap en de seizoenstart volgend jaar. Ik wil racen, waar ik maar kan, ik wil de adrenaline op peil houden en in Macau  moet je wel scherp zijn, anders lig je eraf. We hebben ontzettend hard gewerkt om in Macau te mogen starten en ik ben dus trots dat ik daar, tussen de beste Formule 3-rijders ter wereld, op de grid te sta. Een mooi resultaat staat goed op mijn cv," zegt een gretige Ho-Pin.  

Voorbereiding is alles

Voor de start van de eerste race op donderdag 18november zal Tung nog commerciële verplichtingen vervullen, zoals de opening van de nieuwste Flag Ship-store van zijn trouwe sponsor Omega in Macau, op woensdag. Filmster en mede- Omega-ambassadeur Simon Yam (o.a. bekend van de film Tomb Raider) zal hem terzijde staan.Verder zullen de dagen voor de race in het teken staan van de hier zo cruciale voorbereiding. Het moeilijke, 6.2 km lange stratencircuit, waar snelheden van meer dan 260 km/u worden bereikt, moet hij lopend leren kennen, want rijden vooraf is er niet bij. "Ervaring is van het grootste belang hier, meer dan waar ook ter wereld, maar een debutant heeft die nou eenmaal niet. Dus moet ik alles doen om de baan te leren doorgronden, maar gelukkig heeft mijn team, het Engelse Hitech Racing een prima historie hier en zij zullen mij helpen me voor te bereiden op de baan en bij het vinden van de juiste set up. Mijn  doel is om gedurende de trainings- en wedstrijddagen stelselmatig snellere tijden te gaan rijden en zo op de bouwen naar mijn snelste rondetijden in de laatste race op zondag," aldus een strijdlustige Ho-Pin Tung. Het Hitech Racing-team van de Brit David Hayle heeft een ruime ervaring op het verraderlijke stratencircuit van Macau. Vorig jaar nog scoorde het team een derde plaats met Richard Antinucci. Nauwelijks een week later won het team in Macau het Koreaanse Superprix-kampioenschap met Antinucci en wist Nelson Piquet Jr, ook nog eens het ronderecord te verbeteren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet