Diversen

Div: NAV keert rampspoed

De Nederlandse Autorensport Vereniging zag haar vermogen de afgelopen jaren in 'racetempo' afnemen. Vorig jaar leek de vereniging op weg naar een compleet lege portemonnee. Het nieuwe bestuur onder leiding van Rob Happé heeft de neergaande lijn gekeerd, zo vertelde de opgeluchte NAV-voorzitter tijdens de NAV Najaarsvergadering op Circuit Park Zandvoort. "We hebben nu alle achterstallige rekeningen betaald. Er stonden nog facturen uit 2002 open en zelfs één uit 2000. Dat is nu weggewerkt. Alle lopende rekeningen van dit jaar zijn ook betaald. Alle facturen zijn voldaan, daar ben ik heel blij mee."   

Tekst: Roy van der Laan 

De NAV kende, financieel gezien, één slecht evenement in 2004. Dat waren de Voorjaarsraces op TT Circuit Assen. De NAV wil de kans op financiele zeperds buiten Circuit Park Zandvoort beperken door de heffing van inschrijfgelden te wijzigen. Met het huidige stelsel (iedere rijder betaalt individueel een bepaald bedrag aan inschrijfgeld) kan de NAV financieel de boot in gaan als de startvelden klein zijn. Te weinig deelnemers was de reden van het financiële verlies tijdens de Voorjaarsraces. De NAV gaat daarom overstappen naar blokinschrijvingen, waarbij het inschrijfgeld voor een hele klasse circa 140 euro per minuut gaat bedragen. Op die manier weet de NAV van tevoren precies wat er op financieel gebied binnenkomt. Voor iedere raceklasse geldt: hoe meer deelnemers er bijdragen aan de kosten, hoe minder het inschrijfgeld per rijder bedraagt.   

Overwinteren
 
Het kasboek ziet er mede zo goed uit omdat de NAV flink in de kosten heeft gesneden. Het water, dat tot de lippen stond, is inmiddels gezakt. Happé: "We kunnen als NAV ruimschoots overwinteren." Dat is goed nieuws en geeft hoop voor de toekomst.
Overigens kon de NAV nog geen cijfers tonen over (een deel van) het afgelopen seizoen.   Mede naar aanleiding van de financiele neergang van de NAV werd de vorige NAV-voorzitter Wout van Reenen vorig jaar geroyeerd als NAV-lid. Deze beslissing is nu teruggedraaid. Voor de duidelijkheid: Van Reenen wordt geen erelid van de NAV.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet