FIA F3000

Nicky Pastorelli nieuwe Superfund Euro 3000-kampioen na sensationeel seizoenseinde



Onze landgenoot Nicky Pastorelli heeft tijdens de tiende race in de Europese Formule 3000 het allerlaatste kansje op de titel met beide handen aangegrepen. Op de Nürburgring bleef de Draco-coureur in een waar slagveld als enige van de favorieten fier overeind; hij won, terwijl concurrenten Del Monte en Siedler al na de start moesten opgeven. Pastorelli greep direct de leiding en stond die niet meer af. Ook twee safety car-situaties konden de 21-jarige Hagenaar niet uit zijn concentratie halen. Met zijn tweede zege van het seizoen stelde hij het kampioenschap veilig, waarmee hij een superlicentie verdient en een F1-test in een Minardi.

Door Ralf Dennissen, foto's: Superfundeuro3000.com

Niet meer dan één punt was uiteindelijk de marge waarmee Nicky Pastorelli de Superfund Euro 3000 titel pakte, maar dat ene puntje was uiteraard precies genoeg. "Een fantastisch resultaat natuurlijk! We wisten dat het moeilijk zou worden, maar ik heb alles gegeven", vertelde hij kort na de race. "Ik had een superstart, waardoor ik direct de leiding kon pakken." Daarna was het een kwestie van uitrijden. Hoewel: "Ik was pas zeker van de zege toen ik over de finishlijn kwam.

Snelle start zorgt voor chaos
Na zijn superstart tijdens de eerste race van het weekend, liet Pastorelli vandaag wederom zien over de beste reflexen van het veld te beschikken. De starters lieten de rode lichten tijdens de seizoensfinale wel heel snel doven, maar Pastorelli reageerde fabuleus. Vanaf de derde positie schoot de Draco Racing Junior-coureur nog voor de eerste bocht naar de leiding.Nicky Pastorelli nieuwe Superfund Euro 3000-kampioen 
Achter Pastorelli ging het vervolgens goed mis. Lijstaanvoerder Del Monte werd vol getorpedeerd door teamgenoot Graves, die op zijn beurt moest uitwijken voor Bernard Auinger die op de grid bleef stilstaan. Voor Del Monte betekende het dat hij zijn kampioenschapskansen vervolgens niet meer in eigen hand had. Als Pastorelli of Siedler een zege zou boeken, ging de titel naar de winnende rijder. 

Concurrent nummer twee elimineert zichzelf in bocht één.
Nadat Pastorelli als eerste de hairpin aan het einde van het rechte stuk indook, schakelde vervolgens concurrent Norbert Siedler zichzelf uit. De Oostenrijker is dit seizoen snel, maar laat ook erg veel steken vallen. Deze keer raakte hij een concurrent in de eerste bocht. Siedler zocht nog even de pits op, omdat na dit incident de safety car in de baan kwam. Zijn team constateerde echter een verbogen achterwielophanging en was onverbiddelijk: uitstappen. 

Geen fouten achter de safety car
Toen in ronde vier uiteindelijk het veld weer werd vrijgegeven, liet Pastorelli zien ook over een goede rollende start te beschikken. Direct sloeg hij een gaatje met de nummer twee, McLaren Autosport Award-winnaar Alex Lloyd. Dat gaatje werd een gat in de daaropvolgende ronden... totdat de safety car wederom in het veld moest komen na het volgende incident.



Lijdend voorwerp bij deze crash was Maxime Hodenq, de derde coureur van het GP-team dat verder uit Del Monte en Graves bestaat. Hodenq maakte het vandaag het bontst van allemaal. Hij parkeerde zijn Lola namelijk... op de rolbar. Daar was wat niet-gewenste hulp van Mattias Lauda bij nodig, maar als Hodenq iets meer ruimte had gegeven, had hij in ieder geval de race op vier wielen kunnen eindigen.

Foutloos naar de finish
Met een wrak in het midden van de laatste chicane werd voor de tweede keer de safety car de baan opgestuurd. Toen deze uiteindelijk verdween, kwam Pastorelli voor de derde keer als beste weg. Door middel van een aantal snelste ronden bouwde de Italiaanse Nederlander vervolgens een ruime voorsprong op ten opzichte van Alex Lloyd. In ware kampioensstijl eiste Pastorelli dus de zege en de titel op.
"Ik wist dat de start hartstikke belangrijk zou zijn", lichtte de nieuwe kampioen in de Superfund Euro 3000 toe. "Dat ging gelukkig heel erg goed. Daarna was het een kwestie van de positie vasthouden. Lloyd was eigenlijk alleen snel in de eerste bocht, na het rechte stuk. Ik moest dus steeds enorm goed oppassen als de safety car verdween. De eerste twee ronden na de herstarts heb ik steeds verschrikkelijk hard gepusht", aldus de rijder die 'en passant' ook nog een aantal ronderecords reed tegen het einde van de race.

Superfund Euro 3000. Race tien
Nürburgring, zondag 31 oktober 2004
01. Nicky Pastorelli (NED), Draco Racing Junior Team, 1:01:50.452
02. Alex Lloyd, John Village Automotive, + 02.823
03. Fausto Ippoliti (ITA), Draco Racing Junior Team, + 08.053
04. Bernard Auinger (OOS), Euronova, + 08.714
05. Johny Reid (NZL), John Village Automotive, + 11.207
06. Allam Kohadair, Adm Motorsport, + 34.544



Eindstand Superfund Euro 3000
01. Nicky Pastorelli, Draco Racing Junior Team, 46 punten
02. Fabrizio Del Monte, GP Racing, 45 punten
03. Norbert Siedler, ADM Motorsport, 37 punten
04. Johny Reid, John Village Automotive, 35 punten
05. Bernhard Auinger, EURONOVA Racing, 26 punten
06. Alex Lloyd, John Village Automotive, 19 punten   
07. Fausto Ippoliti, Draco Racing Junior Team, 17 punten
08. Christiano Tuka Rocha, Zele-Racing, 15 punten
09. Mathias Lauda, EURO3000RACING, 9 punten
10. Babalus, -, 7 punten
11. Maxime Hodencq, GP Racing, 3 punten
12. Allaim Kohadair, Adm Motorsport, 1 punt

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet